Hej! Håller på och försöker utveckla en så pass diversifierad portfölj som möjligt med inriktning på olika marknader och sektorer runt om i världen, Jag är då främst intresserad av fonder som har tillgångar i många olika bolag på varje marknad. Då många fonder i dagsläget lägger mycket fokus på Asien/USA/Europa så undrar jag om det finns någon med mer inriktning mot Australien? Hittar dessa hos Avanza men det kanske finns några som är ännu bättre/billigare?
State Street Australia Index Equity P
Fidelity Australia A-Dis-AUD
Candriam Eqs L Australia C AUD Cap
Är ganska ny på det här med fonder, så ta mina kunskaper med en nypa salt.
En Globalfond är just det, men den är viktad mot hur marknadernas storlek ser ut.
Är du ute efter att göra en portfölj som är likaviktad världen över, alltså att alla världsdelar är lika stort viktade?
Nej inte precis, men det jag sökte efter var en fond som har större exponering mot Australien. Kände att fonder på den marknaden har kommit lite i skymundan för dem andra marknaderna (som jag redan sparar aktivt i). Men du har rätt i att min grundtanke är att sprida ut sparandet över alla världens marknader. Just nu är mina innehav placerade efter följande förhållanden på dem olika marknaderna.
5% i Afrika fonder (även det svårt att hitta)
10% i Australien fonder
20% i Asien fonder
30% Globalfonder (mest USA och Asien)
35% i Sverige/Europeiska fonder.
Så ja, det blev bra med tipset jag fick om Öhman Etisk Index Pacific,