Hej! Så bra att Avanza börjat redovisa fullständiga avgifter även för ETF:er, väldigt användbart, även om det är svårt att säga om de höga transaktionskostnaderna för EN4C är en tillfällighet eller ej. Men du har helt rätt i att strategin är mer transaktionsintensiv än en klassisk råvaruindexfond.
Med det sagt så tror jag absolut att det är värt att välja EN4C över PCOM. Min uppskattning är att förväntad överavkastning rör sig om flera %-enheter per år. Detta baserat på studier på råvarucarry:
Det går även att se empiriskt genom att titta på avkastningen på råvarucarry-fonder såsom UEQC, som har en mycket god utveckling. Eftersom dessa fonder går lång “optimerat” råvaruindex (såsom EN4C) och kort “klassiskt” råvaruindex (såsom PCOM) kan man säga att avkastningen representerar överlägsenheten hos EN4C.
Sedan start för ca 4 år sedan har EN4C överavkastat PCOM med 16%-enheter:
Du har rätt i att det mesta av överavkastningen kommer från 2022, men det är att förvänta eftersom det är då momentumstrategin i EN4C kommer till sin rätt. Vi kan även förvänta bättre prestation vid utdragen björnmarknad tfa optimerad terminsrullning (se mitt tidigare inlägg) - man ser även lägre drawdown från 2022 i grafen ovan. Men i den sidledes gående marknaden sedan 2023 har ingen av strategierna kunnat bidra.
I slutändan är det förstås upp till var och en att göra sin egen bedömning, och PCOM är absolut inget dåligt val, men jag håller hårt i EN4C.