Tips på gymschampo som inte läcker

Hej,

Lite off topic men ändå relevant ur ett ekonomiskt och hållbarhetsperspektiv. Jag letar efter ett schampo eller duschtvål, gärna 2-i-1, som lämpar sig för gymmet. Det absolut viktigaste kravet är att flaskan inte läcker i träningsväskan.

Anledningen till att jag tar upp det här är att min schampoflaska läckte idag och förstörde min vattenflaska. Den drog åt sig lukt och smak så pass mycket att den i princip är oanvändbar. Tråkigt både ekonomiskt och miljömässigt eftersom jag nu måste ersätta den i onödan. Dessutom luktar hela träningsväskan parfym.

Jag söker alltså en billig och enkel produkt som håller tätt, även om den ligger och skumpar runt i väskan. Den behöver inte vara märkvärdig eller exklusiv, bara funktionell och prisvärd. Helst en kombinerad duschtvål och schampo för att spara plats.

Finns det någon som har hittat ett märke som håller tätt över tid?

Tar gärna emot alla konkreta tips. Fler kanske stört sig på samma sak?

Tack på förhand.

Jag föredrar en liten flaska med skruvkork. Då kan jag fylla på den och även om den mot förmodan skulle gå sönder så blir inte allt totalklet i väskan.

När jag simmade regelbundet körde jag den modellen och hade hittat en av kidsens gamla barnschampoflaskor som jag rev av etiketterna från och fyllde med duschtvål. (Att det var just barnschampo var nog förklaringen till att det var skruvkork och inte de där hopplösa “flippkorkarna”.)

Mindre att bära på, skruvkork och dessutom en neutral flaska som var snyggare än originalet.

5 gillningar

Ett tips på skruvkork-temat är en neutral plastflaska på en liter, som denna: Ofärgad Plastflaska 1L m.kork | Panduro ®

Kompletterad med etiketten från denna flaska:

Och så häller du i favoritprodukten i den. Detta kan öka din synbara hårdhet på gymmet.

(OBS: Använd inte den senare flaskan, för bara över etiketten från den!)

4 gillningar

Annat man kan tänka på är att ha flaskan i ett annat fack i väskan. Helst en för våtsaker; många väskor som har fack för blöta badkläder eller liknande.
Samt ha flaskan i en egen påse.

Följer man ovanstående så måste inte flaskan vara 100% tät.

Kanske billigaste lösningen:

Ibland när jag ska transportera nåt som kan läcka lägger jag det i plastpåse med en sådan där fet stor återanvändbar påsklämma för att försluta. Då hamnar allt klägg i påsen om det strular.

3 gillningar

Lärde mig den läxan när jag var tolv. Sen dess har jag kört med flaskan i plastpåse.

1 gillning

Jag använder schampoo på hela kroppen när jag inte är hemma. Funkar fint. Alla schampoon är “2-i-1”.

På mitt Friskis och Svettis sålde de en billig liten tub med skruvkork så det är den jag har nu. Annars finns det smidiga reseförpackningar på apoteken.

Här har vi något för EUs nästa korkkorståg. Inför krav på skruvkorkar på shampo.

Har aldrig haft en gymväska som luktat parfym någon längre tid men däremot diverse odörer…

När jag flyger brukar jag stoppa alla hygienartiklar i en plastpåse som jag lägger i incheckat bagage. Tryckskillnaden kan få dessa att läcka.

Annars är väl en skruvkork utan snäpplock det bästa. Axe (japp) duschcreme brukar annars hålla tätt. Om man inte glömmer snäppa igen öppningen…

Ja, jag har flaskan också i plastpåse, men jag tycker det känns ofräscht ändå när påsen plötsligt innehåller schampo, därav min frågeställning om täta schampoflaskor.

Sätter du inte in de i separata fack? Själv kör jag dubbeldusch funkar hur bra som helst aldrig läckt

Testat de fasta tvålar som finns och sen lägga i en tvålask?

Aleppotvål och dylika tvålar fungerar bra både för kropp och hår.

3 gillningar