Hallå! Jag har bestämt mig för att bli stadsbo och flytta till Malmö. Främsta anledningen är som @janbolmeson brukar säga att det alltid är 30 grader och sol i Malmö
Jag har stått i några bostadsköer sedan förra året i Malmö men utöver det har jag inte tagit tag i något.
Därför är jag otroligt tacksam för alla tips för att finna en hyreslägenhet i Malmö
Jag bjuder på den här fina bilden som underhållning från min Instagram:
Jag vet inte hur det är där nere men vissa hyresvärdar kan ha förtur om man flyttar till en stad för jobbets skull, du får kolla med dom större hyresvärdarna
Heimstaden har många hyresrätter och tillämpar mig veterligen inte någon strikt kö.
Malmöborg förvaltar en hel del privatägda fastigheter och tillämpar inte de heller någon regelrätt kö. Jag bor nu i min andra lägenhet som de förvaltar och känslan är att de inte tar in så mycket kreti och pleti som hyresgäster.
Härligt! Dessutom kan du gå på Stadion och se kalasbra fotboll
Som @tankespjarn är inne på, Boplats Syd. Många hyresvärdar är anslutna där. Vi fick en lägenhet på under ett års kötid. Klart man får vara flexibel och acceptera högre hyra då nybyggt åtminstone då var lättast att få.
Sen såklart hänga på låset hos privata hyresvärdar. Kommer säkert en del tips här. Jag kan addera Granit som har en del trevliga fastigheter längs Ribersborgs stranden. Länk nedan.
Om det är väldigt bråttom så är det nog andrahand som gäller, hyres eller BRF, för att hanka sig fram tills en lägenhet är tillgång. Blocket fanns det en hel del på förr åtminstone (inte koll senaste åren). Gör dock din ”due diligence” så du inte blir lurad.
Just nu har vi lediga lägenheter i vår fastighet på Kirseberg:
https://www.homeq.se/ är nog den bästa plattformen som samlar förstahandskontrakt från många stora hyresvärdar.
Annars skulle jag rekommendera dig att kontakta lite mindre fastighetsägare eller förvaltare. De här har jag för mig att de tilldelar lägenheter själva genom egna köer eller ansökningssystem:
Malmöborg, Kanslihuset, Lindström Property, Stadsbostäder, JYMA
Asså, om du kan ta privatjet från Hörby till Malmö bör du ha det tillräckligt bra för att köpa dig en lägenhet (cash) alternativt sova på planet. Vad missar jag?