Nej. Är det tecknat på dig som privatperson är det inte en utgift som företaget kan bära. Jag föreslår att du pratar med Skatteverket direkt så får du förklaringen från de.
Spontant tycker jag det låter lite märkligt då jag inte bokar tågbiljetter eller hotell i företagets namn om jag exempelvis ska resa i arbetet. Jag tänker att syftet med kostnaden borde vara det som primärt spelar roll men kanske har fel.
Självklart kan du göra privata utlägg som du sedan lämnar in kvitton på, under förutsättning att det handlar om något som företaget ska betala.
Inköp släpvagn
Inkomstskattelagen 16 kap
16 kap. Vad som ska dras av i inkomstslaget näringsverksamhet
Huvudregel
1 § Utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster ska dras av som kostnad. Ränteutgifter och kapitalförluster ska dras av även om de inte är sådana utgifter.
Alltså - privata kostnader skall ej dras av.
Läs också 11 kapitlet inkomstskattelagen samt 8 kapitlet.
Detta är väl ganska självklara argument.
Bredbandet här hemma går på firman, givetvis för jag har kontoret i ett utav rummen. Jag hade tur när jag beställde detta, så jag har privatpersonspris fast det går på firman.
Mobil + Abonnemang.
Surfplatta + Tvillingkort (på mobilabonnemanget för att ha mottagning för surfplattan).
Hörlurar för musik.
Laptop.
Gymkort (Friskvård x2 då jag utöver mitt egna AB även är anställd på en annan firma).
Vissa klädesplagg tex Vinterjacka, vinterkängor, tröjor mm. Antingen med tryck eller en liten broderad logga.
Någon gång ibland händer det att bolaget bjuder mig +1-4 på lunch.
Körkort för tungt släp till bil (BE).
Sen kan det kanske stått något annat på kvittot när man shoppat som gjort att det passar in i verksamheten.
Tvättmedel & rengörings produkter till firmabilen räcker även till privata färdmedel.
Det finns nog mer grejer, men detta är en del utplock som har lättat det privata kontot.
Dethär med Smartwatch kommer nog bli nästa köp efter att ha läst denna tråden.
Jag funderade på detta, men det blir nog svår motiverat som IT Konsult ![]()
Här får man passa sig, det är egentligen inte OK att göra. Men risken att granskas för detta är kanske liten?
Lär känna andra småföretagare i andra verksamhetsgrenar.
Tänk en programmerare som behöver en spikpistol och kompressor som kostar 5000 kr träffar en snickare som behöver en bildskärm som kostar 5000 kr. Vips har ni en bytesaffär.
hehe ja som IT Konsult kanske det är svår motiverat med BE. Där har jag fördel som faktisk använder släp inom jobbet emellanåt. Men du kanske kan köpa ett släp med logga på och hävda att det är reklampelare ![]()
Jag har köpt kläderna via tex Swedool, Tingstad och Mercus. Och eftersom det är loggor på allt, så tror jag inte att det skulle bli något även vid granskning. Så den bedömer jag som väldigt låg.
Skatteverket är tyvärr ganska tydliga på punkten.
Så kommer dem och garnskar så kan det bli problematiskt.
Samtidigt så har jag flera gånger fått vinterjacka osv av tidigare arbetsgivare. Så jag vet inte riktigt hur man motiverar det? Att “alla” får och det då blir obligatoriskt att använda kanske?
Om de kläder du får av din arbetsgivare är vanliga kläder, till exempel jacka, kostym, dräkt, skjorta eller byxor är det oftast en förmån du ska betala skatt för. För att du inte ska behöva betala skatt för förmånen ska kläderna:
- utgöra arbetskläder, det vill säga du får de för att du ska använda de i ditt arbete och
- vara obligatoriska för dig att använda i ditt arbete och
- vara anpassade för arbetet, dvs. plaggen bör vara enhetliga för viss personal eller ha någon annan särskild egenskap och
- vara försedda med arbetsgivarens namn eller logotyp så att de märkbart avviker från vanliga plagg.
Det räcker inte med att det finns en logotyp eller att du enligt avtal inte får använda kläderna privat. Samtliga förutsättningar måste vara uppfyllda för att du inte ska behöva betala skatt för förmånen.
Ah okej, sedär ja. Ja blir det granskning så lovar jag att återkomma om denna punkt ![]()
Nej jag har också fått jackor av alla mina tidigare arbetsgivare genom tiderna. Så jag vet inte. Men bra info ifrån dig ![]()
Jag trodde faktist att så länge det var en arbetsjacka och det var logga på, så skulle man klara sig. Men det är inte säkert alltså ![]()
Ganska säker på att detta inte funkar.
Många kommentarer om att det inte funkar om det blir granskning. Hur ofta händer detta för enmans bolag? Aldrig sett folk återkoppla i dessa trådar med att de faktiskt blivit kollade och dessa saker föll de på.
Det är egentligen ganska enkelt. Det som är avdragsgillt i ett företag är kostnader för intäktens förvärvande.
Gråzoner kommer förmånsbeskattas vid koll, skattetillägg tillkommer så mitt tips är att fokusera på kärnverksamheten, ta ut en hög lön under brytpunkten och ev medel i utdelning.
Ja skatteverket kollar slumpmässigt och på tips.
Ni som gör felaktiga avdrag kommer åka dit om ni kollas, och man kan straffas för fel 6 år bakåt i tiden.
Det är väl just det här som inte är särskilt enkelt. Någon skrev här om bredband på företaget och personligen kan jag väl inte tänka mig ett enda företag som inte behöver bredband för intäktens förvärvande ändå skriver någon här att det skulle vara ogiltigt.
Men i princip håller jag med dig men det finns uppenbart gråzoner.
Besöker kunder restaurangen Hooters (som visserligen inte finns i Sverige) för att det är god mat eller för att servitriserna har stora bröst? Kan den som äger en Hooters-restaurang både dra av kostnaden för köttfärs och silikonimplantat till sina anställda?
Frågar man kunderna varför de besöker Hooters kanske de svarar att det är för maten men ägaren kanske har uppfattningen att det är för servitrisernas utseende men att kunderna inte vågar erkänna det. Hur ska Skatteverket bedöma?
Bredband i enskild firma som man har hemma är inte avdragsgillt, skv anser att detta är köpt för privat bruk, vilket det också är
Bredband i ab är det om det står på aktiebolaget
Förutsatt att man behöver bredband i sin verksamhet naturligtvis
Kostnad för mat är inte avdragsgillt, varken lunch eller middag endast vid repr enklare förtäring
Momsen på mat vid repr är till viss del avdragsgill, allt om detta finns tydligt på skatteverket.se
Den som äger en restaurang kan inte bara bjuda sina anställda på mat, det blir löneförmån på detta, köttfärsen köps nog i första hand in till ätande gäster och köttfärsen är då avdragsgill för restaurangen
Silikoninplantat är en privat kostnad, ej avdrag,
skatteverket kommer inte åka o fråga kunderna om de kommer dit för att kolla på brösten eller för att äta, det är irrelevant om det inte kostar att kolla på brösten?
Nej nu är det slut på gratis rådgivning för idag
Ha en underbart laglydig dag ![]()
Vet inte om du valde att aktivt missförstå. Vad jag menade var såklart om de både fick dra av för köttfärsen de serverade kunderna samt om de fick dra av för bröstförstoringarna där man skulle kunna hävda att det är en del av varumärket och således en marknadsföringskostnad.
Att det finns tydliga regler för representation, mat till personal, personalparkering, milersättning, traktamenten,lokalhyror är ingenting jag motsätter.
Det jag hävdar är dock att kostnader för intäktens förvärvande är väldigt subjektivt och frågan är vem som kan göra en korrekt bedömning där. Ska skatteverket ha vetorätt kring vilka verktyg en hantverkare får använda sig av?
Och många produkter är såpass multifunktionella idag som att en snickare kan använda senaste iphonen både som vattenpass, kunna ta mått inne i ett rum samt ta fotografier och dokumentera.
Menar du vid en granskning?
Alltså man blir lite besviken på den här tråden.
Det spelar ju ingen roll om det håller vid granskning eller inte.
Man gör väl rätt för sig? Antingen är det en kostnad för bolaget eller så är det inte det?