Tips/råd (eget AB) önskas

Hej, har eget AB med låga omkostnader. säljer timmar enbart.

funderar på ett sätt att min/maxa min återbäring/kassa på något sätt och tror att jag har kommit på ett super smart sätt :grin: får se vad ni andra tycker

har i nuläget min bokföring och pengar hos BOKIO och svea där jag betalar en premium tjänst(ca 7000 om året exlusive moms) per år för att få ca 2% återbäring på min kassa+momspengar(det var 4% från början). detta ger mig minst 10 000-12 000 återbäring om året. så går väl plus iaf 3000-5000 där ändå.

har dock börjat fundera på om det inte finns något smartare sätt att skapa mer återbäring på min kassa. det enda jag gör är att ta ut lön, en gång varje månad precis som när jag var anställd. men är det då inte smartare att göra följande?

1. avbryt bokios premium tjänst, (jag vet redan hur jag bokför samtliga omkostnader, samt har tillgång till en redovisningskonsult om jag behöver extra hjälp)

2. ta ut så mycket lön så FORT som möjligt upp till brytpunkten och lägg in överskott i global indexfond och det jag behöver inom kort varsel på räntekonto som är ca 3% nu. jag hade tex redan kunnat ta ut lön till brytpunkten i juli detta året. känns som över tid borde detta ge mig oerhört mycket större avkastning om jag splittar den till räntekonto/global indexfond så tidigt som möjligt.

3. då jag nu inte får återbäring via bokio/Svea så kan jag då skicka in resterande momspengar direkt och även det överskott jag vill dela ut senare direkt till skattekontot där jag kan få ränta, som är iaf runt 1% skattefritt (tror jag).

4. om jag börjar bygga upp ett större överskott än vad jag delar ut under åren så kan jag ju eventuellt lägga detta i en kapitalförsäkring (global indexfond). på nordnet/avanza tex. och sen lyfta tillbaka den och ta lön/utdelning de år jag avvecklar aktiebolaget.

5. mycket tveksam till eventuell tjänstepension just nu. ser faktiskt ingen anledning alls att låsa in pengar till jag blir 65 år då jag är ung i nuläget och lär kunna pensionera mig utan problem vid iaf 50 år om jag bara lägger i global index.

fördelar med denna approach är ju att jag behöver inte hålla på o bokföra så många löner, och får ut pengarna fort in i mer återbärande konton/fonder.

Någon som ser en nackdel med denna approach? hur gör ni andra?
finns det någon specifik nackdel med att bara ta ut en mycket stor lön ca 4-5 gånger om året. ist för 1 gång varje månad.

Mvh
Gris Apan