Risken med denna modellen är dock att du säljer skinnet för billigt, och får jobba som ett as för att skjuta björnen. Typ som när du sålde boken gör ditt barn rikt innan den var skriven, som du sen knappt tjänat pengar på
Ja, det är nog huvudet på spiken. Med lite glimten (avundsjuka?) i ögat kanske man kan säga samma sak om många entreprenörer, det man brukar säga om lärare/chefer:
Those who can, do; those who can’t, teach/sell
Haha, ja. Men det får går på brist på sjukdominsikt-kontot. Har lovat mig själv att det inte kommer bli några fler böcker på det sättet.
Hahaha… Vet inte riktigt om håller med dock.
Läropengar man får hoppas den inspirerat några föräldrar på vägen att skapa ett lite tryggare liv för sina barn i vart fall.
Nej det där är tyvärr att missa hela poängen
poängen är att om du måste få bra RESULTAT och du aldrig någonsin får misslyckas, så är mentaliteten jag föreslår en av de bättre verktyg för att lyckas. Det är riskhantering
Det du föreslår struntar i om resultat blir bra. Att lägga ner mycket tid är det viktigaste, oavsett om man gör ett bra resultat eller ej. Det är noll riskhantering.
Jag tror inte att man ska stirra sig blind på någon metaforisk princip och tänka att den ALLTID ska gälla, det blir väldigt oflexibelt. En viktig del i utveckling är att man vågar prova nya saker som man inte vet om det kommer att bli något av öht. Och med såna arbetsuppgifter är det också svårt att tänka tex MVP, det går ju inte att skriva en bok på de premisserna. Då behöver man i stället satsa fullt och se vad det blir av det. Däremot behöver man ju inte skriva en hel bokserie innan man sett hur första boken landar.
Jag har en känsla av att vi pratar lite om äpplen och päron i den här tråden. Det är skillnad när det finns ett färdigt avtal om någon form av leverans och när det inte är avtalat exakt vad det är som ska levereras. Inte alla arbetar ju i branscher där det finns detaljerade spec:ar för vad som ska levereras. Det finns också interna leverabler som inte heller är så reglerade som de mot kund. Jag kan uppleva att vi har en rad såna arbetsuppgifter som är lite upp till individen att bestämma hur den ska hantera.
Satt senast nu här på förmiddagen och funderade på hur jag ska hantera teamschatter fram över som jag upplever tar alldeles för mycket tid. Svårt dock att batcha en chatt. Men det är irriterande att det finns inget sagt om hur detta ska hanteras. Det är upp till mig som individ och till mitt samvete att avgöra hur mycket tid jag ska lägga på att vara tillgänglig och hur mycket jag kan kosta på mig att vara otillgänglig.
Njae… skulle säga att här fungerar det utmärkt att ha en bokidé och sälja in bokiden. Om ingen köper så kan man fråga sig varför man ska skriva den?
Sedan kan man iof skriva för sitt nöjes skull men då är det något annat.
Ja, absolut. Här hade jag börjat med att inte göra dem alls och se vad som händer.
Exakt min poäng. Jag slutade med att delta i sådant och märkte att jorden inte slutade snurra. Tänk att om du hade haft en superviktig arbetsuppgift så hade du ju inte hängt där…
Hmm… jag tror du missförstår mig. Eller så missförstår jag dig (eller både och).
För att åternämna de begrepp som används
Sälja skinnet innan man har skjutit björnen
Det här insinuerar inte att man kommer sälja ett dåligt skinn eller göra ett dåligt jobb. det har ingenting att göra med “tillfredsställelsen”. Det handlar om att sälja ett koncept innan det är klart
MVP
Det här insinuerar inte att man kommer leverera något av låg kvalité. det har ingenting att göra med “tillfredsställelsen”. Det handlar om en bättre riskhantering jämfört med det mer klassiska sättet att arbeta.
Jag förstår och håller med om begreppen. Det jag påpekade var att vissa
- gillar att sälja skinnet
- medans andra gillar att skjuta björnen (ofta tills den är ordentligt död)
Samt att vissa
- gillar att hålla på med riskhantering
- medans andra gillar det mer klassiska sättet att arbeta
Vad man gillar har inget att göra med för/nack-delar med något
Vi har pratat om vad konsekvenserna är om man ignorerar sälj/MVP
sen precis som @simino skriver så är vissa områden såklart svårare att applicera det på men det är inte synonymt med att det inte är görbart
Ja man kan sälja in den i förväg. Men man kan inte bitvissälja den som man kan tex med en digital produkt. Då kan man ju smälla upp en ganska basal webbsida som man sedan bygger vidare på utifrån det som verkar vettigt att lägga tid på, användarnas feedback osv. Man kan alltså ha fungerande testballonger som man kan ta betalt för.
Med böcker, eller kanske filmer och spel behöver man gå all in innan man kan ta betalt för dem av riktiga kunder. Man kan förvisso lägga ut kapitel men man kan inte skriva nåt halvfärdigt och se om nån vill betala för det och om det är värt att skriva färdigt. Klassisk intervjuteknik lär oss också att låter man folk spekulera i vad de vill i framtiden så ger det inte alls några garantier för att det är det de verkligen kommer att göra sen.
Det finns alltså produkter som kräver att man går all in och gör något riktigt bra. Där det inte räcker med MVP-approachen, menar jag utan man måste spänna bågen fullt ut.
Apropå sälj så kan du kan sälja konceptet av en bok med halvdanna kapitel
Sen vill jag tillägga att MVP approachen måste inte inte kombineras med att sälja tidigt. MVP är i grund och botten riskhantering, sen är det upp till aktören om vilken nivå man vill sälja på.
och min tanke med att gå in på den approachen var för att ge dig tankespjärn i hur du fördelar din energi. Självklart är vissa områden svårare än andra för den här approachen
Ja vi pratar nog om olika saker, för jag finner ingen motsägelse någonstans.
Jag vill påstå att ni har lite fel i själva tanken kring att:
Sälja skinnet innan björnen är skjuten
Så som jag tolkar ordspråket så bygger det på att uppgiften är svår. Visst, det går utmärkt att sälja skinnet innan musen är fångad, för det är lätt att fånga en ny mus, men en björn är desto svårare.
Hela tanken bygger på att jag faktiskt kan leverera när jag har sålt det. Min uppfattning är att det finns väldigt många saker som det finns en hög efterfrågan på men som inte är så lätta att skapa, medan det finns en hög tillgång på en massa saker som ingen riktigt vill betala för.
Håller inte med om tanken om låg kvalitet. Är väl mer omfattning och utsmyckning som är begränsat.
Du har rätt, kvalitét är ett dåligt ordval från min sida