Tjänstekörning med privat eller förmånsbil

Den största risken med att köra privat är dock att bolaget/skatteverket gör om modellen för ersättning vid körande av privat bil(el). De har ju annat räkneverk för ersättningen av resor till/från arbete redan.

Så länge du deponerar pengarna från milersättningen och nyttjar den för din lånekostnader/drift/försäkring/service/däck/el-räkningen så bör du med ett bibehållet körmönster över de kommande 5åren ha runt 200k i överskott när det är dags för slutbetalning av bilen(om du väljer att behålla och inte sälja). Om man drar av din insats från detta så landar ditt överskott på 50k-70k.
Jag vågar dock inte gissa vad en tesla av årets modell med 20Kmil är värd 2029, tekniken utvecklas ju fortfarande och jag har inte riktigt koll på livslängden på dagen batterier.

Kalkylen ser ju som sagt helt OK ut om man är bekväm med risken för förändring(i regler för ersättning eller teknik). Samt risken för restvärdet understiger kvarvarande lån efter 5år.

[Edit] kom att tänka på att detta bygger på att du har en elkostnad på 1,5kr vid laddning över tid. Är du ute på vägarna och laddar blir kalkylen helt annorlunda. Samma om dina elkostnader går upp över tid.