Tjänstepension återbetalningsskydd av/på

Har jag tolkat det rätt att så länge man slår av/på återbetalningsskydd på sin tjänstepension innan man dör eller går i pension så spelar det ingen roll när man gör det?

Undantag för att om man inte får godkänd hälsoundersökning så gäller bara återbetalningsskydd från det datum man slår på det?

Sen behöver man för att slå på bli sambo, gifta dig eller få barn för att slippa hälsoundersökning.

Det där är olika för varje tjänstepension.

Jag slog av återbetalningsskyddet på Avanza tjänstepension och då fick jag arvsvinsten direkt den första i månaden. På andra tjänstepensioner har jag dock inte sett något sådant så det är nog olika.

Oj, då var det inte enkelt som jag fått uppfattningen om. :confused:

Nja, det var inte speciellt svårt. Jag gjorde det genom webben men går säkert att göra i appen också. Det är inte alls mycket pengar, typ 0,004% på saldot. :smile:

Alltså, slår du av återbetalningsskyddet så får du arvsvinster. Så är det på alla tjänstepensioner som jag hört talats om. Men det är inte alla som du kan slå på det igen. Och det är olika hur de gör med hälsoundersökningar.

Du får bara ta del av arvsvinster under den tid som du stängt av återbetalningsskyddet. Du kan alltså inte köra med skydd i tio år, slå av det och sen få de där tio åren insatta på kontot. Så funkar det inte. Arvsvinsterna från de tio åren har du missat under tiden som du hade skyddet påslaget.

Hur ofta de betalar ut arvsvinster kan skilja sig lite, kan vara varje månad, kvartal eller år. Ju äldre du blir desto mer betalas det ut i arvsvinst. Det beror på att pengarna kommer från dem som är födda samma år som du, men som dött nu i år. När du är ung så är det inte så många som dör, och de som dör har inte sparat ihop så mycket i pension. Men när du blir äldre så får du mer i arvsvinst.

4 gillningar

Tack för bra förklaring!

Så arvsvinsterna pytsas in kontinuerligt i ens pension och inte som en uträkning i slutet?

Så det optimala, om man har någon som behöver pengarna om man dör, är att köra utan återbetalningsskydd till det sista ögonblicket man kan slå på återbetalningsskydd innan man dör. Då är jag med på varför de vill göra en hälsokontroll.

2 gillningar

Ja, precis. Och du kan inte veta när du ska dö. Så om någon är beroende av din tjänstepension så kan det vara bra att slå på återbetalningsskyddet så fort personen blir beroende av dig.

3 gillningar

Nu är det en gammal tråd men tänker att bäst att fråga ändå istället för skapa en ny. Jag tänker då som småbarnsförälder att det torde vara självklart med återbetalningsskydd dels då jag har andra som är beroende av mig, dels för att “vinsten” nu när få dör är marginell. Sen blir det kanske tvärtom när barnen är utflugna: låg risk, större vinst. Tänker jag fel?

Du tänker rätt. Som du säger så är arvsvinsterna små när man är ung. Jag är uppe i några kronor i månaden som 35-åring. Det går ju att slå av senare.

1 gillning