Tjänstepension eller sparpengarna

Hej
Fyller 60 i år. Är arbetslös och har snart att välja på att leva på mina sparpengar fram till 65 eller börja ta ut tjänstepension. Många säger att det är bättre att leva på sparpengar än att ta ut tjänstepension tidigare men lyckas inte förklara varför. Kan någon här kanske göra det? Oavsett vilket val jag gör betalas ju inga pengar in till tjänstepension så det borde ju bara handla om hur pengarna förvaltas, eller?

Hej, jag tror kanske de som tycker så tänker att det blir mer fördelaktigt efter 66 års ålder då du betalar mycket lägre skatt på allt (pensions och arbetsinkomster).

1 gillning

… under förutsättning man inte betalar marginalskatt.

1 gillning

Ok, tack. Verkar som om det är skillnaden då. På så sätt kanske bättre att leva på sparpengarna.

Det hänger väl på lite olika saker. Jag tänker också att värdet för mig är högre vid 55 än vid 66, även efter skatteskillnader. Sen är det lite olika regler på tjänstepensioner hur mycket av dem som arvingar får ut. Vissa stora delar av tex ITP2 försvinner helt även om man har återbetalningsskydd(som i sig är väldigt dyrt). Jag har tänkt att det är tråkigt att riskera att skänka bort pengarna istället för att mina arvingar får dem om jag skulle gå bort. Man kanske även bör kolla på vad som händer med värdet under utbetalning för sin pensionsförsäkring, ofta (tror jag?) att pengarna inte är investerbara då, varför kanske en kortare uttagstid kan vara bättre.

Jag själv lutar åt att plocka ut så mycket jag kan så tidigt och snabbt det går, så länge jag är under brytpunkt för hög skatt. Men det kan jag nog kanske inte rekommendera generellt, och jag är öppen för att bli övertygad åt andra hållet om jag missat nått :smiley:

Om man är frisk och övertygad om att man kommer leva länge kanske 66-71 på fem år är smart under svenska skatteregler. Alternativt längre om man riskerar statlig skatt.

1 gillning

Många funderingar väcks. Haft lite hälsoproblem, inget efterlevnadsskydd. Tänker också, varför ge till staten, men visst skatten är ju inte kul. Jaja, får grunna lite till.

Jo precis det är inte helt självklart hur man ska tänka tycker jag.

Tycker man att en fågel i handen är bättre än tio i skogen ? Eller vill man ha lite mer trygghet över tid senare i livet, och dessutom eventuellt få ut mer pga den låga skatten.

En skillnad är att tjänstepensionen går att ta ut livslångt, d v s de räcker även om du blir oväntat gammal. Nackdelen är att de inte går vidare till nästa generation om du dör oväntat tidigt.

Jag skulle rekommendera att vänta med att ta ut pension så länge att du kan leva bekvämt, men utan överflöd på tjp plus allmän pension och använda sparpengar fram till dess. Sparpengar som finns utöver det används till att sätta guldkant på tillvaron både före och efter du börjar ta ut pension.