Tjänstepension hos Skandia och Nordnet. Fonder?

Hej,
Jag är 34 år och har nyligen börjat sätta mig in i det här med sparande och tänkte börja ta tag i min tjänstepension.
Har läst en del inlägg här på forumet men tycker inte att jag hittar något självklart svar på mina frågor.

Jag får tjänstepension via Söderberg & Partners. fram till nyligen har inbetalningarna gått till Skandia för tjänstepensionen.
Från och med i år kommer inbetalning istället att ske till Nordnet (fortfarande via Söderberg & Partners)

Mina frågor:

1. Mina pengar på Skandia ligger sedan ett tidigare val i:
    10% Skandia Europa Exponering (0,25% årlig avgift, 0,03% transaktionskostnad)
    10% Skandia Sverige Exponering (0,25% årlig avgift, 0,06% transaktionskostnad)
    80% Skandia Global Exponering (0,25% årlig avgift, 0,03% transaktionskostnad)
  • Är detta en vettig fördelning, eller har någon tips på bättre fördelning av fonder hos just Skandia?
    Jag gillar konceptet med globala indexfonder och låga avgifter.
  1. Min initiala plan är att pengarna hos Skandia ska få ligga kvar där, för att möjliggöra att få deras lägsta ränta gällande bolån. Varje gång jag jämför bolåneräntor brukar Skandia hamna lägst.
  • Är detta rimligt, eller är det dumt av mig att låta pengarna ligga hos Skandia och borde istället flytta över allt till Nordnet (för att där finns bättre fondval?)?
    Har ni i sådana fall tips på bästa/billigaste bolåneräntor? (belåningsgrad < 60%)
  1. Fonder hos Nordnet funderar jag på att följa förslaget av Alec i inlägg från 2021:
    l Andel l l Fond l l Avgift l
    |60%| Länsförsäkringar Global indexnära |0,22%|
    |10%| Länsförsäkringar Tillväxtmarknader |0,46%|
    |20%| Plus Allabolag Sverige |0,22%|
    |10%| Handelsbanken Globala småbolag |0,64%|
  • Några åsikter om denna fördelning?

Jag har inget intresse av att ändra fonder ofta, utan vill göra ett val som jag sedan kan leva med under många år.
Jag antar dock att man bör logga in en gång per år och ombalansera?

Detta blev ett långt inlägg, men jag hoppas att ni tar er igenom texten, och så vill jag passa på att önska er alla en riktigt härlig helg!

Akta dig för Skandias tjänstepension, dom har 0,65% i skalavgift (utöver fondavgifterna). Jag skulle rekommendera att byta över allt till Nordnet/Avanza och byta bolånet till SBAB istället. Blir dyrt i längden att betala 0,9% i avgift för indexfonder… Skrev om det i denna tråden: Varning! För "dolda" administrationsavgifter i bankernas tjänstepensionsförsäkringar

2 gillningar

Tack för väldigt snabbt svar. Glömde att skriva i inlägget (nu uppdaterat) att tjänstepensionen går via Söderberg & Partners. Är det även då samma avgift hos Skandia, eller ändrar det förutsättningarna?

Ingen aning, kolla upp det med deras kundtjänster… Skulle bli mycket förvånad om du “bara” får betala fondavgifterna.

1 gillning

Fick snabbt svar från min kontaktperson hos S&P.
Skriver in svaret här i forumet så att fler kan hitta om de har samma funderingar som mig:

Jag frågade om den “Fondvärdesproportionella avgift” som syntes hos Skandia. Fick detta till svar:

"”Fondvärdesproportionella avgifter” är helt enkelt de försäkringsavgifter som gäller i den tidigare lösningen (360 kr fast avgift per år samt 0,65% av kapitalet). Dessa kan du inte påverka och de påverkas inte heller av vilka fonder du har valt i försäkringen. Däremot fondavgifterna är beroende av vilka fonder du väljer.

I den nya upphandlade pensionslösningen via Nordnet är det dock 0 kr i försäkringsavgift då den ligger i en av våra pensionsplaner"

Jag kommer så snabbt som möjligt flytta över allt från Skandia till Nordnet.
Glad att jag frågade här på forumet, annars hade pengarna legat kvar hos Skandia!

5 gillningar