Tjänstepension Nordnet eller Avanza eller?

Jobbar på mindre företag utan kollektivavtal och möjligheten har öppnat sig för mig att vara med och påverka firmans framtida val av tjänstepension

Vi ligger i daxläget mycket dyrt hos futur pension

Viktigast för mig är låga kostnader och ok utbud

Ber ödmjukast forumet om hjälp…

Vad ska man tänka på utöver avgifter?

Fallgropar?

Vad har ni själva valt? Finns väl många egenföretagare här!?

Avansa eller nordnet eller något helt annat?

Varför?

Jättetack på förhand!

Har inte kollat upp Nordnet men Avanza har ett bra upplägg för tjp som speglar ITP1.
Bara tuta och köra!

1 gillning

Tackar aimhigher. En röst på avansa då. Känner mig ej påläst. Skall man bita i det sura äpplet och anlita en oberoende pensionrådgivare en timme?

Det som oroar mig är allt runt omkring TP

Uttags tid?
Diverse tillhörande eventuella försäkringar? Är det bara skräp eller finns det värde?

Känner mig långt ut på djupt vatten kanske i onödan jag vet inte…

1 gillning

Jo vill också påpeka att det är jue inte bara mig det påverkar detta beslut då vi har flera anställda så det är väldigt viktigt att det blir rätt i mina ögon. Vill absolut inte skada mina kollegor genom att ta ett felaktigt/oinformerat beslut på nått sett.

Vad kostar en pensionrådgivare en timma?
Vart vänder man sig?
Kan tänka mig att bekosta detta ur egen ficka om det skulle vara så bara det blir rätt!

Är jag ute och cyklar?

1 gillning

En stor skillnad är att Nordnet har “fri förfoganderätt” på sina pensioner, dvs den efterlevande kan själv välja att skjuta på uttagstarten tills den själv ska gå i pension istället för att riskera att behöva drabbas av en massa statlig skatt (om personen har en normal lön och så tillkommer en pension ovanpå det). Avanza har viss möjlighet att justera uttagen. Jämför gärna deras villkor.

3 gillningar

Tack monica! Är nordnets varriant med fri förfogande rätt std eller är det nått slags försäkringspaket / efterlevnads skydd man måste köpa till?

Jag skall lusläsa avansa nordnet imån tänkte jag

Det är standard.

Kan du förklara detta specifikt när det gäller Avanza? Sätter de igång uttag vid en viss ålder som man inte kan välja själv, eller vad?

Kanske inte är relevant, men Nordnet har ganska förmånliga boräntor om man har en förmögenhet på +5M och max 50% belåning. Som jag förstår det räknas samtliga tillgångar placerade på Nordnet in i den beräkningen. Kanske inte relevant för de allra flesta men ändå en usp.

1 gillning

Avanza har ungefär samma erbjudande.

Tack för infon! Då verkar ju Avanza bättre, Nordnet har 5 M som gräns medan Avanza har 3M. Dock behöver man ju komma upp till 10M för att det ska bli attraktivt…

Svar till axr: jag tror monica menar så här;

Om din fru har pension hos avanza och hon dör oväntat vid 45 års ålder. Hon har valt att ha efterlevande skydd. Dvs din famil får din deg om du dör.

( Man kan välja bort detta om man vill och då får man dela på alla andras pengar som dör och har valt bort efterlevande skydd) efterlevande skydd kostar alltså inget men din förväntade avkastnig kommer att bli lägre speciellt om du dör/tar ut som gammal

I detta fall då så kan det eventuellt vara så att avansa kan tänkta sig att skjuta upp pensionsutbetalningarna från den avlidne lite grann “några år?” Eller rent av skicka pengarna som en klumpsumma rätt in på ditt konto. Då pension beskattas som inkomst så kan du alltså få betala onödigt mycket i skatt när din inkomst blir så förbaskat hög speciellt då du dessutom själv jobbar heltid.

Full förfogande rätt kan vara en viktig del för vissa.
Då kan man alltså förfoga över den avlidne:s pension precis som om det vore ens egna och de kan få ligga kvar på börsen o puttra om man vill eller om man saknar likviditet pga dödsfallet samtidigt som man vill bo kvar så skulle man kunna börja o knapra på degen genom att börja ta ut den avlidnes pension månadsvis. Eller så kan man välja att placera om pengarna efter egen smak

2 gillningar