Avanza Auto och Avanza Zero är inte riktigt jämförbara. Avanza Zero innehåller 100 % aktier och består av de 30 mest omsatta aktierna på den svenska börsen. Med Avanza Auto investerar du både globalt och i Sverige och i betydligt fler aktier. Beroende på om du väljer försiktig, balanserad eller offensiv kommer du att få olika fördelning mellan aktier och räntefonder beroende på vilken risktolerans du har. Hade jag fått välja mellan Avanza Zero och Avanza Auto, hade jag valt Avanza Auto på grund av den är bredare i sina innehav.
Du har långt kvar till pension. Om du står ut med att investeringarna kan svänga mycket i värde i perioder, hade jag kört på hög andel aktier eftersom du har så lång sparhorisont.
Kan du tänka dig 100 % aktier är en annan möjlighet att skippa både Avanza Auto och Avanza Zero och göra det väldigt enkelt och börja investera allt i en global aktieindexfond eller kolla in rekommenderade portföljer här om du t.ex. vill ha lite mer investerat i Sverige än vad du får i globalfonden: