Som jag hört så finns efterlevande skydd på vissa tjänstepensionsförsäkringar. Jag tror jag har på hälften av mina. Vill minnas att jag hört att du har efterlevandeskyddet kvar så länge du har utetalningar kvar.
Att ta ut allt på kort tid funkar om du tror du kan slå den förvaltning som finns. Det är också ett sätt att säkra pengar till efterlevanden.
Man ska bara vara medveten om hur resten av pensionärs inkomsten ser ut efter de 5 åren (som jag tror är kortast). Men är du uppdaterad så och har bra koll på hur det ser ut framåt, så tror jag inte det är några problem.
Du kan absolut skatteplanera din pension. men beroende på hur låg din livsvariga pension blir är ju också ett mått på hur mycket skatt du kommer att behöva betala. Du kommer ju aldrig lägre i din pension än just livsvarigt på den allmänna - som då är den sista du plockar ut.
Jag kommer att börja plocka de utan efterlevandeskydd (även innan jag örjar plocka den allmänna) och spara de med efterlevandeskydd så länge som möjligt. Det är lite synd att Uttagsplaneraren på Minpension inte funkar innan 55, annars borde det vara en god hjälp.
En brasklapp är ju också att skattereglerna kan ändras.