Tjänstepension traditionell eller fonder

Hej allihopa!

Jag har fått meddelande från min arbetsgivare att vi har ett nytt avtal AKAP-KR och att jag behöver gå in och göra ett aktivt val.

Baserat på det jag har lärt mig här inne och med hänsyn till min ålder på 32 år så tänker jag Länsförsäkringar Global index? Jag hittade den och har möjlighet att välja den.

För visst är traditionell försäkring inte vägen att gå även fast avgiften ser lägre ut?

Det låter helt rätt, i din ålder är det 100% global indexfond som gäller och LF är ett bra val.
Lycka till :pray:t2:

2 gillningar

Helt enig med föregående svar, kör 100% LF Global. Du har många år kvar till pensionen :slight_smile:

Traditionell förvaltning är riskavers och brukar inte ha mer än ca 60% aktier i portföljen.

Exempelportfölj på traditionell förvaltning från en av de stora drakarna:

Länk till ovan bild och ytterligare info

2 gillningar

Amf globalfond eller LF global index är likvärdiga. Jag har båda…

1 gillning

Tack för det och tack för svaret, har nu tagit tag i det så känns skönt!

1 gillning

Ja precis, det var det logiska av allt jag hört och sett här på RT men när man väl är inne på Pensionsvalet så tycker jag avgifterna är så otroligt förvirrande. Jag insåg ju efter ett tag att 0,30 % avgift är entrélösningen. Nu är det gjort, känns bra. Tack för svaret!

Tack för svaret, jag la på LF Global så har jag åtminstone gjort ett val. :slight_smile:

1 gillning

Ett mycket bra och klokt val, över tid kommer du att tacka dig själv!