Tjänstepensionen baseras på dina sista fem år | ITP2 nörderi

Håller med dig i sak. Dock: De stackare som har bl a förmånsbestämd frivillig ITP2, FTP2 eller BTP2 i fribrev hos SPP får inget. SPP låter aktivt bli att räkna upp fribrev. Detta oavsett praxis / kollektivavtal / parternas rekommendationer. Så där blev det visst inget värde kvar i pensionen när fribrevet har legat orört ett antal år.

Den sorgliga verkligheten hos SPP för 2024: Pensionstillägg 2024 | spp.se

Har kollat upp det där nu och definitionen med vad som är “pensionär” v.g kollektiv slutbetalning (ITP2) efter 62 år och 1 månad (och före 65 år). Med reservation för att jag inte fattat rätt har jag kommit fram till följande och vad som iaf gäller för min egen del.

När man avslutar sin anställning notifierar arbetsgivaren Alecta som skickar hem en förfrågan om man avser att sluta jobba och “bli pensionär” i detta avseende. Jag får då svara Ja/Nej och om “Ja” försäkra att jag inte kommer att jobba mer än 8 timmar per vecka fram till jag fyller 65 år och inte heller anmäla mig som arbetssökande, dvs “stå till arbetsmarknadens förfogande” hos AF och/eller ansöka om A-kassa.

Svarar man “Ja” kommer man då att erhålla kollektiv slutbetalning fram till 65 års ålder. Men om man redan har jobbat tillräckligt länge (>=360 månader, som i mitt fall) har man redan full förmånsbaserad pension och då gäller endast slutbetalning till 65 år av den premiebaserade delen, ITPK. Denna del är ju betydligt mindre och i mitt fall c:a 2000kr/mån vilket innebär runt 60,000 kr totalt.

Dock skulle den förmånsbaserade pensionen bli högre om jag fick ett jobb med högre lön än jag har nu när jag slutar. Och ITPK-delen skulle även fortsätta att betalas in.

Som alternativ till att svara “Ja” till att bli pensionär enligt ovanstående definition och ta ner jobb-skylten helt skulle jag kunna fundera på att anmäla mig som arbetslös och erhålla A-kassa eftersom det endast tar 2-3 månader att kompensera för den kollektiva slutbetalningen av ITPK-delen på strax under 60K.

Kommentarer @Monica…? :hugs:

Men den höjning blir ju relativt blygsam pga lönekapningen i ITP2. Även om du skulle få ett mycket bättre betalt jobb. I sista fall klart läge att avtala annat pensionsupplägg, till exempel TIO eller ITP1. Din ITP2 är ju full.

Intressant… :astonished: Jag vet inte vad “frivillig ITP2” är. Aldrig hört begreppet. Får Googla lite

EDIT: referens Frivillig ITP2
Wow. Ett rent SPP-hittepå, helt enkelt, med riktigt dåliga villkor. Ingen uppräkning av fribrev.

Det här är ännu en intressant “quirk” med förmånsbestämd ITP2. Jag har aldrig grävt i detta men nu har jag läst om att reglerna är sådana att om man har “fyllt” sin ITP2 (360 mån, 28-58 år) och sen byter AG när man är 58.1 år gammal och får dubbelt så hög lön, blir det asdyrt för den nya AG att låta dig få ITP2…!

Snacka om marginaleffekt. Utvägen för denna AG är, naturligtvis, att endast erbjuda ITP1.

Lönekapningen kickar ju inte in förrän 59 mån före du fyller 65.

Det tar nog lite längre än så. För att s.a.s. “bli av” med ditt jobb, din AG, måste du säga upp dig. Om du inte har turen att bli uppsagd p.g.a. arbetsbrist med exakt den timing du vill… Det första som händer om du själv orsakat din arbetslöshet är att du blir avstängd från A-kasse ersättning i 45 dagar. Det tar då minst 9 kalenderveckor innan du får nån ersättning.

Sen är taket för A-kassan netto 19200 /mån (ca) nu. Eller 26400 före skatt.
60000/19200 = 3.125, plus 2.25 mån → 5.4 mån

Ifall du är med i ett fack som har inkomstförsäkring och reglerna för den är ok med att säga upp sig själv (efter avstängningen då), så går det mkt fortare förstås.

Jag håller med om att den kollektiva slutbetalningen av ITPK inte är nåt spec viktigt om man har fyllt sin ITP2 (360 mån) och siktar på att sluta jobba tidigare (nån form av FIRE).

Inga problem, är redan uppsagd och har varit arbetsbefriad med full lön sedan förra våren.

Den premiebaserade kollektiva pensionsinbetalningen jag isf går miste om skall väl oxå beskattas vid uttag och borde väl då jämföras med 26K, alltså 2,3 månader? Möjligen lite lägre skatt eftersom jag kommer att avvakta med TJP till 67år och ta ut på 20 år för att hamna runt brytpunkten.

Verkligen dåliga villkor. När det gäller BTP2 och FTP2 som jag också nämnde är de kollektivavtalade och andra pensionsförvaltare räknar upp dessa pensioner, bara SPP som låter bli att räkna upp vad jag vet.

Jag har också haft kontakt med Alecta med beskedet att min förmånsbestämda ITP2 redan är fullbetald men att den kollektiva slutbetalningen kommer att ge lite extra ITPK.

1 gillning

Fråga gärna hur det fungerar med kollektiv slutbetalning och pausning av uttag som nu är tillåtet. Verkat oklart om man kan pausa uttag innan 62 och eller efter 62 och en månad

Nja, inte en (1) arbetsgivare. Viktigast är att man håller sig inom förmånsbestämd pension eftersom dessa sammanräknas.
Har själv gått i pension med över 360 månaders förmånsbestämd pension. Störst antal månader inom ITP2, sedan inom ITP-P (PostNords variant) och därefter även FTP-2.
Alla förmånsbestämda pensioner sammanräknades av Alecta inför beräkningen av pensionen.

Den förmånsbestämda pensionen är fantastisk!