Jag har kollat detta, ringde till Alecta för länge sedan som sa att man kunde ändra uttagestiderna över 20 år, ringde sedan tillbaka igen och fick det dementerat. Är intedom nya lagarna kring tjp inne och tassar på detta området oxå?
Men- jag tror som SNS att det är 5-20 samt livslångt just nu, även om jag hörde annat tidigare.
Hej,
Som jag fattar dig så får jag alltså 6% högre skatt fram till riktåldern, det är inte helt lätt att få på börsen säkert så det indikerar att skjuta tjp och plocka av sparkapitalet till riktålder.
Jag har kollat och har kollektiv slutbetalning men då måste jag jobba några år till ![]()
Jag ser ju på Alectas hemsida vad den intjänade pensionen för ITPK / ITP2 är och hur prognosen ser ut, just nu är det 3600 jag tappar mot 65 (som då blir 62+1 om jag får slutbetalningen).
Edit:
Kollat lite mer noga, det verkar bli 3450:- i tjp-påslag per månad att jobba till 62+1.
Sedan ger väl den allmänna en del oxå om jag går från 59 till 62+1 år, tyvärr syns inte kollektiv slutbetalning i minpensions simulator…
Tyvärr är det inte riktåldern som styr skatten. Skatten har med grundavdraget att göra. I ditt fall kommer du att få vänta till året du fyller 69 innan du får lägre skatt.
Jo… ca 3700 Mer skatt varje månad känns… Kolla räknesnurran.
Bra påpekande, samma gäller för mig. Slutbetald. (jag har en 10-taggar lösning i ITP2 också, så…)
Ja, så tänker jag också. Är i väldigt lika sits som du, snarlik plan runt timingen s.a.s. Att vänta med TJP (ITP2 i mitt fall) och tills dess leva på annat kapital, är högst troligt det smartaste. Men förstås: det förutsätter att man är frisk och pigg så man kan konsumera det man vill i det tidsspann man önskar.
Det förutsätter också att skattereglerna är samma som idag, runt förhöjt grundavdrag och det. Kommer det att vara det i 10 år till…? Bergsäkert är det inte.
Du behöver räkna hur mkt det blir för dig under hela perioden du har uttagen för att det ska bli korrekt. Du kan läsa mer och läsa här: Vad kostar det att gå i pension tidigt? Så påverkas din skatt | Pensionsguiden
Extra skatten på tidig pension är maximal runt uttag av ca 35.000 per månad. ca 10% extra skatt . För lägre pension samma % . Över ca 35.000 så sjunker extra procenten och det blir mer ett fast extra belopp skatt.
Statsskattegränsen för den som är äldre än riktåldern för 2025 är hela 61000 per månad om man tar ut pension. Om man tar ut den före riktåldern får man betala en del statlig skatt dessutom.