Min arbetsgivare byter från Aon till MaxM för TJP. Jag ska snart ha det introduktionsmötet. Några tankar om vilket försäkringsbolag som skulle vara ett bra val?
De erbjuder Folksam, Futur Pension, Länsförsäkring, Movestic, Nordnet, SEB, Skandia och SPP. Jag är med i SPP nu.
Jag tänker på Länsförsäkringar på grund av LF Global, men Nordnet låter intressant.
Några frågor jag hade tagit med mig till mötet är:
Vilken förvaltningsform erbjuder de olika bolagen? Jag misstänker att alla bara har fonder.
Vilket utbud (exakt fondlista) får du tillgång till i de olika bolagen.
Vilken årlig fast samt rörlig avgift är det i de olika bolagen?
Erbjuder de någon rabatt på fondavgifterna? I så fall hur mkt.
Hur får MM betalt för detta och kommande möten?
Vad får MM I ersättning från de olika bolagen beroende på vad du väljer?
Många gånger får man endast tillgång till ett begränsat utbud och om allt annat är lika så hade jag föredragit Nordnet för att få ett bredare fondutbud.
För MM är detta en bra chans att få provision på förmedlingen så var vaksam på vad de rekommenderar och varför.
Rekommenderar verkligen att förhöra vad mellanhanden tar ut i avgift. Kunde halvera den Söderberg & Partners vi har genom att avsäga mig rådgivningen.
Kolla också om avgift på tjp är på hela kapitalet per år eller om det är avgift per insättning. Rekommenderar att flytta gamla tjp som har per år till tjp med per insättning, eftersom inget mer sätts in . Går nog att göra själv till t ex Avanza eller Nordnet, när jag tänker efter.
Vi har också MaxM på jobbet, jag valde LF, för de har LF Global Index. Jag har Futur och Skandia också, Futur är helt OK, men mer begränsad utbud. Skandia har jag sedan 20 år tillbaka, den har ganska höga avgifter, men det var så då, ingen aning hur det är med nya fondförsäkringar där.
Kolla oxå om det finns skalavgifter/ avgifter för kontot som sådant och om de i så fall skiljer mellan alternativen. Jag åkte okunnigt på det under ett antal då jag hade tjp hos SEB. 0.4% i ren kontoavgift, on top of fondavgifter. Ett rån.
Japp, även LF har eller iaf hade detta via MM, tror det är 0,2% per år bara för att ha kontot hos dem. Det var mycket svårt att hitta den informationen i efterhand, det var väldigt långt ner i nåt väldigt finstilt dokument vill jag minnas.
Compensation, services and selection Insurance intermediation
Max Matthiessen receives compensation for its work in three different ways. First, directly, and exclusively from the providers (e.g., insurance or fund companies) of the insurance or products we sell – so-called third-party payment. Secondly, if you meet us for advice about your occupational pension, we can reach an agreement with your employer whereby the product provider instead makes a third-party payment to your employer. We will then invoice your employer in accordance with a previously agreed-upon price list. Finally, we can receive compensation in accordance with a so-called net model. Under such an arrangement, the product provider does not make any third-party payment to us, your employer, or any other party. Instead, we invoice you or your employer for the advisory service. If you are uncertain about which compensation model is used for your advisory services, please ask your adviser.
Our procured plans
The third-party payments that are made within the framework of our procured plans are the same for the various insurance companies. This means that we do not benefit by recommending one insurance company’s products over another’s.