Jag skulle behöva hjälp att försöka skilja på vinst/lön utifrån resultatet i en enskild verksamhet.
Jag har en enskild firma där jag omsätter cirka 1,4 milj och har ett bokfört resultat på 800 000:-, hur räknar jag ut min teoretiska lön om jag iallafall vill ha 7% vinstmarginal?
Nu kör jag visserligen AB, men detta är väl en av nackdelarna med enskild firma.
Hela resultatet beräknas väl vara din “inkomst”?
Alternativt om du använder periodiseringsfond? Så slipper du beskatta hela resultatet?
https://verksamt.se/skatter-avgifter/enskild-naringsverksamhet#egna-uttag
“Påverkar egna uttag vinsten i företaget?
Nej, det gör de inte. Resultatet beräknas, lite förenklat, genom att du tar dina intäkter minus dina avdragsgilla kostnader. Ett överskott är lika med vinst, och ett underskott betyder förlust. Resultatet avgör hur stora uttag du kan göra ur verksamheten.”
Ja såpass långt är jag med, att hela överskottet resultatet beskattas som om jag skulle ta ut det i lön. Det jag däremot tycker är klurigt i detta fallet är att avgöra hur pass lönsamt min verksamhet är. Jag hade velat veta teoretisk hur mycket pengar som kvarstår till lön, efter att en vinstmarginal på iallafall 7% dragits bort.
1 gillning
Ditt överskott -7% = vad du vill ta ut i lön?
Räknas inte vinstmarginalen på hela omsättningen? Eller tänker jag fel?
Du har inte “vinstmarginal” utan du har ett resultat. Resultatet är vad som är kvar efter dina utgifter (inte inräknat egna uttag).
Har du inget program (bokio, fortnox, spiris)? Eller kanske en redovisningskonsult?
Mitt tips är att ta hjälp av redovisningskonsult och se över inköp av ett program för att hjälpa dig med ekonomin. Det kan snabbt bli dyrt om man gör fel.
Vinstmarginal om 7% är ca 100tkr
Du kan alltså ha en “personalkostnad” för dig själv på 700tkr
Avdrag för egenavgifter schablon 25% ger ett överskott av näringsverksamhet (‘Lön”) på 525tkr innan kommunalskatten.
Sen att det inte deklareras så är en annan sak men jag gissar att det var denna uträkning du tänkte dig?
2 gillningar
Det finns inget som heter lön i enskild firma. Då du personligen är firman med ditt personnummer och alltså inte anställd, till skillnad från AB där firman har eget nummer och du är anställd med lön, är det som blir kvar efter kostnader, skatter, avgifter, avdrag etc. din “lön”. Men du har ingen särskild utbetalning av lön till dig eftersom fördragets pengar är dina pengar. Däremot rekommenderas starkt att ha olika konton för pengarna från företaget och pengar från andra saker, tex inkomster från andra arbeten, pension, försäljning, sparande etc.
1 gillning