Jag undrar hur jag ska tolka det som anges som “risknivå” för olika fonder på t.ex. Avanza. Har utifrån RT förstått att man ska strunta helt i Morningstars betyg, så jag undrar hur jag ska förhålla mig till den bedömda risknivån. På samma sätt? Eller brukar den vara rimligt satt och något att ta i beaktande? Känner ni att jag har lutat mig för mycket mot det när jag köpt korta räntefonder
När det gäller aktiefonder tycker jag att den utifrån de fondinnehav jag har sett ofta verkar rimlig, men hur är det då med räntefonder? Investerade i en korträntefond i dollar (Amundi Fds Cash USD) med “risknivå 1” som ett alternativ till sparkonto. Döm om min förvåning när denna “lågriskfond” nu har gått ner 8% sen köp…? Trodde det var rätt ovanligt när det gäller korta räntefonder med låg risknivå
Har köpt de två svenska korta räntefonder som rekommenderas av Jan, men köpte även korta räntefonder i USD och euro då jag tänkte att det var en bra riskspridning med olika valutor och “risknivån är ju ändå så låg” Var det fel tänkt?
Generellt sett undviker man valutarisk för räntefonder, eftersom valuta rörelser lätt kan äta upp den förväntade avkastningen. Speciellt så för korta räntefonder eftersom de använder man mest för att parkera pengar kortsiktigt.
På kort sikt vill man inte ta för mycket valuta risk. Det kan slå slå emot en. Som många nu tyvärr har upptäckt. Liksom du. Hoppas du kan komma ur positionen på ett vettigt sett
Okej, tack för snabbt svar! Det låter på dig som att det kan vara en bra idé att sälja av inställt för att vänta på att det går upp igen…? Det låter också som att “risknivån” som anges inte är så mycket att ta i beaktande…?
Risknivån brukar vara kopplat till fondens volatilitet. Alltså hur mycket den rör sig upp och ner under en viss period.
Korta räntefonder brukar inte ha så mycket rörelser och får därför en låg riskklass. Men det betyder inte att de inte kan gå minus. Lägger man dessutom på en annan valuta och sedan tittar på grafen i svenska kronor så kan resultatet variera ännu mer.
Mja risknivån är väl satt för innehavens volatilitet. Är de noterade i en annan valuta än ens egen så tar väl risknivån inte hänsyn till det tänker jag.
Alltså ränte papperna i USD i sig har låg risk. Men den tar inte hänsyn till om man har en SEK/USD valuta risk på det.
Jag tänker att Amundi i detta fallet ju inte kan veta vilken valuta kunderna köper ifrån så risknivån kan helt enkelt inte ta hänsyn till kundens valuta. Annat än de måste sätta olika risknivåer för varenda land med egen valuta som de tillhandahåller fonden i. Men det är nog knepigt.
Sen är det ju max otur för TS att råka köpa en USD fond samtidigt som SEK råkar stärkas
Dock. Tittar man på fondens utveckling så känns det inte direkt som en snäll klassisk korträntefond som normalt bara har små korta nedgångar. Ser ut att ha rätt hög volatilitet med upp och nedgångar på 20% på för korträntefonders relativt korta tidsperioder. Så nog skulle man kunna ifrågasätta riskklass 1 Den verkar vara mer företags papper (banker) om man tittar på innehaven
Precis som @MattiasA90 skriver baseras Morningstars risknivå på på en fonds volatilitet. Även om volatilitet ofta används som ett sätt att beskriva risk är det inte det enda sättet man kan förstå risk på. En räntefond är till exempel nära förbunden med valutan (som @JFB nämner). En annan typ av risk med en räntefond är också kreditrisk där risken bedöms utifrån hur sannolikt det är att obligationerna kommer att betalas tillbaka eller inte. Till exempel har statsobligationer (beroende på vilket stat det är) oftast lägre kreditrisk än företagsobligationer. Räntefonder med hög kreditrisk tenderar att korrelera mer med aktier.
Det som också kan vara extra lurigt är att Morningstars risknivåer baserar sig på en fonds volatilitet de fem senaste åren. Då kan det vara så att potentiella valutaeffekter inte syns i riskbedömningen. Detsamma gäller för företagsobligationer om börsen har varit någorlunda positiv de senaste fem åren. Ett exempel på det senare är att en del räntefonder med företagsobligationer hade bedömts ha låg risknivå (baserat på låg volatilitet åren tidigare) fram till Corona-nedgången där de drogs med en del i aktiernas fall.
Ja jag förstår att de kan gå minus, men 8% tyckte jag var lite saftigt för en “lågrisk” korträntefond Vore ju nåt annat om det var en aktiefond. Men lesson learned - titta inte för mycket på “risknivån” då de kan vara vansklig när det gäller korträntefonder i annan valuta.
Det tror jag var en förklaring som var spot on Stort tack!! Och visst ser grafen lite mer svängig ut än t.ex svenska korträntefonder med samma riskklass Borde nog ha kollat mer på den, men samtidigt skulle det väl teoretiskt också kunna vara så att fonden på sistone ändrat innehav och därför fått en lägre riskklass och då blir tidigare utveckling inte lika relevant…?
Ja det var ju både tur och otur att kronan blivit starkare. Det var lite det som var tanken med korträntefonder i andra valutor, både dollar och euro (sjunkit mindre än dollarn dock), att jag skulle få en riskspridning baserat på olika valutor. Verkar som att det var ett sätt att egentligen öka risken
Tack för svaret! Ja jag såg det som något positivt att den var kopplad till valutan, “ett sätt att köpa dollar” vilket skulle sprida risken men snarare verkar ha ökat den Tyckte dock att innehaven verkade stabila utifrån förmågan att betala tillbaka, men jag har inte lyckats göra nån korrekt bedömning då jag inte tittat på helt rätt saker. För du har ju rätt i att en graf kan se fin ut under tidigare år men att det inte behöver säga så mycket om framtiden. Samtidigt såg ju den här grafen inte så fin ut trots allt om jag hade tagit den mer i beaktande