Torktumlare - en onödig pryl?

Skulle aldrig klara mig utan torktumlare. Har tre aktiva barn och tvättar i snitt en maskin om dagen. Konstigt nog gick det bra att hänga all tvätt tills jag skaffade torktumlaren för drygt ett år sedan. Jag är tekniknörd och köpte en bra torktumlare som dessutom är energisnål. Annars har jag en kombinerad tvättmaskin och torktumlare som jag fick på köpet när jag flyttade in, även den har varit toppmodell för x antal år sedan. Nackdelen med min maskin är att centrifugeringen är sämre jämfört med en motsvarande “vanlig” tvättmaskin. För att kunna använda torktumlaren måste jag ta ut tvätten och skaka ur först, annars ligger allt i en klump som går bara runt runt runt (utan att bli speciellt mycket torrare). Skulle gissa att dagens kombinerade maskiner är bättre men kolla upp det om det går. Annars brukar det ju vara så att när man kombinerar två saker blir båda sämre jämfört med vad de skulle ha varit var för sig. Vad gäller elförbrukning för hyresgäster är det väl enklast om de skaffar eget elabonnemang?

Torktumlaren gör kläderna mjuka, det är typ den enda anledningen. Och det går fortare. Annars sjukt onödig. Jag skulle gärna sluta använda den, men sambo envisas med att saker och ting ska vara mjuka. Ibland är det uppenbart att man kommer från olika nivåer i kastsystemet. :grin:

1 gillning

Precis, och fluffigheten efter man torktumlat försvinner lika fort.

Vi manglar dessutom lakana, vilket skulle tagit bort fluffigheten ändå.

1 gillning

Har varken diskmaskin eller torktumlare, känns onödigt.

1 gillning

Rubriken är missvisande. Läser man artikeln framgår något annat. Att 10% av fibrerna kommer från slitage, klart att det bidrar med tiden. Hur man får 10% till “sliter inte” i rubriken är falsk matematik.

3 gillningar

Har en torktumlare som jag använt väldigt lite. Skulle inte köpt den idag.

Använder en torkställning från IKEA som heter MULIG. Det är deras största och mest robusta modell. Den förutsätter i princip ett särskilt utrymme i tvättstugan och är inte tänkt att fällas ihop hela tiden.

Jag hittade den här info från bosch :+1:

Det som sliter allra mest på våra kläder är faktiskt att vi har dem på oss (70-75%). Sedan kommer slitaget från den nödvändiga tvättprocessen, där både medel och maskin hjälper till (20-25%). Först på tredje plats kommer slitage från torktumlaren (mindre än 10 %).

2 gillningar

För kläder känns det onödigt, det hängtorkar vi.
Men för sängkläder och handdukar använder jag den jämt. För att inte tala om kuddar, täcken, madrasser… Det tar ju flera dygn utan.
Så, hade personligen inte velat vara utan tumlare, men hade inte räknat med det i en hyresbostad.

Ang kombinerad tvätt och tork, så har vi en maskin som tar 12/8 kg. Moderna maskiner anpassar tvätten efter mängd tvätt. Så man måste inte tvätta med full maskin. Angående skillnad i el mot separat tumlare så har jag inte kollat, bekvämligheten och att slippa stapla maskiner på varandra (lght) har trumfat.

Men vi hänger det mesta som sagt för att vara lite försiktig med kläderna.

Även om detta skulle vara sant, så går ju typ alla kläder som inte är 100% bomull ändå bort.
Städaren på jobbet torktumlade några av mina boxershorts i missguidad välvilja, resåren är nu förstörd i dessa.

1 gillning

Som en debatt om vikning eller skrynklig av toapapper säger jag: Jag upplever att det ofta är en tjejgrej med t ex ”mjuka tumlade handdukar” och ofta en killgrej med att ”det är gött när det river lite om badlakanet”. Fel?

Jag tycker f ö det är lite obehagligt med mjuka handdukar. :sweat_smile:

Då sträcker jag upp handen som en av de där icke-ofta tjejerna då. :rofl:

Och vad gäller slitage på kläder är det klart det sliter när vi har dem på oss, men 20-25% från tvätt är ganska signifikant, vilket också är ett av skälen att jag försöker punkttvätta/vädra etc för att fördröja tvättbehov på kläderna jag har på mig.

2 gillningar
  1. Ingick i bostaden och det får inte plats med torkställ i badrummet där tvätt och torktumlare finns, sedan vet jag inte om det hade varit så fräscht heller att hänga kläderna några centimeter från toalettstolen heller.
    Jag använder torktumlare för att minimera tiden man ska lägga på att hantera tvätt varje vecka.
    Tvättar man inte i 90 grader så är torktumlare den apparat som står för det mesta bakteriedödandet i kläderna.

2. Beror på hur stort behovet är att få tag på bostad snabbt. Hade det stått mellan två bostäder där en har torktumlare och en annan inte och bostäderna annars varit likvärdiga, så hade jag valt den med torktumlare.

Jag tillhör de som behöver torktumlare då jag har nyckel känslig hud pg sjukdom, samt att jag på grund av stora problem med smärta i axlarna och nacken ,ryggen pg sjukdom. Så för mig är det nödvändigt med torktumlare.

1 gillning

För ett hus att hyra ut? Nä jag hade aldrig köpt. Luft torka.

1 gillning

Det handlar om en lägenhet som är beräknad till typ 2 vuxna och 3 barn och där tvättmaskinen ska ställas i ett genomgångsrum där man också ska torka tvätten

Tack för alla svar, det verkar som om majoriteten anser att det rimligaste vore att inte köpa torktumlare innan hyresgästen flyttat in så jag kommer gå på det och eventuellt lösa det om önskemål uppstår.

1 gillning

Bor i villa, nu med 2 barn, och vet ej hur vi skulle överlevt utan torktumlare!
Beroende på vad det är för maskin så drar de inte så fasligt, vi har en kompressordriven så den drar inte ens märkbart!
Ska man va petig så får man räkna på vad man har för uppvärmning, vad det tar att faktist torka kläderna i den temperaturen man har, ökade luftfuktigheten pågrund av de blöta kläderna etc etc… för vår del finns endast fördelar förutom inköpspriset av en till maskin, men den är snudd på ovärderlig för oss​:sweat_smile::sweat_smile:

Tänkte på det med induktionsspis, värt att räkna på det också, för såvitt jag vet så är det fortfarande bara omvandling av energi till värme och alltså, är det inget fel på den gamla spisen så är det sällan värt att byta om man ska tänka på elkostnaden!

Jag tror det beror lite på typ av päls på djuret. Kan tänka mig att korthåriga/strävhåriga är svårare. Vår har lång underull och fäller konstant.
Torktumlaren fångar in allt ludd och hår :+1:

Vi har två barn och kör väldigt mycket tvätt. Men har ingen torktumlare då vi istället har bra med plats att hänga kläder på. Vi skulle lätt få plats med en torktumlare eller torkskåp, men vi er ärligt talat inte någon poäng med det i nuläget.