Torrt krut: ett kasst råd på grund av alternativkostnaden

Ja det stämmer.

Just nu så har jag ca 30% bolån och 70% eget kapital som ligger till grund för värdepapperskredit (= hävstång 1.42x). Efter värdepappershävstång 1.4x så blir den totala hävstången ca 2x räknat bara på den delen.

Med uppskattat värde på boendet, också eget kapital, medräknat så är min totala hävstång ~1.48x.

1 gillning

Hej! Krut är ett ämne jag funderat ett tag kring. Så här har jag bestämt mig för att göra nu när jag nått mitt “FIRE”. Lägger 5 år buffert för att ta höjd för dålig börs, 4 år “baskostnader” i AMF kort räntefond på AF. 1 år på räntekonto. Övriga delen av sparande ligger i KF/ISK Aktier/fonder (cirka 91% av totala värdet). Vid 20% nedgång för jag över 1 år buffert till aktier/fonder, 30% 2 år, 40% 3-4 år beroende lite på aktuell situation. Valt att inte köra klassisk 60/40 portfölj utan som “bas” utan all in aktier dryga 91% av kapitalet och spara 5 år som jag kan “bolla lite med” och använda som torrt krut. Har möjlighet till belåning men inte använt och vill helst undvika den “stressen”. Kom gärna med kommentarer på mitt upplägg :slight_smile:

1 gillning

Min tanke är snarare att justera uttaget beroende på hur börsen gått. Ett bra år fyller man upp hela bufferten, sämre år ligger man kvar och bränner lite mer. Risken man accepterar är att det kan komma en utdragen dålig period som gör att man till slut tvingas sälja för att man fick slut på buffert.
Känns meckigt att hålla på och stoppa in pengar igen när man ändå ska ha ut dem.

Jag gör justering varje år då jag enbart minusår/år utan avkastning motsvarand 1 buffertår tar från buffert. Andra år tar jag upp mot 4% av totala värdet.

1 gillning

Från en kompis på mejl:

Kul att lyssna på ditt inslag om ”torrt krut”. Kolla här, 25:40 min in i inslaget. Ingen säger emot när hon pratar om krigskassa. Tvärtom, Gardell håller med.

I min hitintills korta karriär som investerare har det enskilt mest sinnesrogivande draget varit att alltid vara fullinvesterad. Så mycket tankekraft som frigjorts från återvändsgränden ”är det läge nu?”. Det var ju lite som när man var på Tinder och fastnade i tanken att det alltid finns någon bättre några swipes bort.

4 gillningar

Jag tänker att jag kan belåna upp till nästa låneräntegräns ifall jag behöver torrt krut.

Och sedan sälja av och återgå till min -för mig- normala belåningsgrad……när/om det stigit igen……jag trodde ju på vinst då jag ville använda torrt krut..

Räntan är ju avdragsgill fortfarande…