Torrt krut vid börsnedgång?

Precis, det är omöjligt att veta så jag tycker att linjär är rimligast men man kan såklart göra som man vill :slight_smile:

Min filosofi är att ta bort lite kapital från marknaden ju längre en uppgång pågår. Alltså att jag tillåter mig att ta hem vinster på vägen upp. Tex en 90/10 kan få blir en 70/30 efter en lång uppgång. Det gör jag i steg med inte mer än 5% åt gång och överväger det noggrant. Efter ett ras kan den få bli 100/0. På så sätt får jag torrt krut 6 * 5% (70% till 100%) att lägga in vid en krasch.

I normalfallet tänker jag 5% vid cirka -20%, -30%, -40% (vilket är “normal” botten) och sedan får man lägga in resten på uppsidan men jag gör det helst inte oftare än en gång per kvartal så man får inte en omgång kvartalsrapporter till för att se hur världen går och företagens vinster ser ut. Så 3 kvartal efter “normal botten” så är jag fullinvesterad. Det är i statistiska teorin :slight_smile:

I en super krasch så blir det att lägga in 5% vid -20% till -70% och sen sluta logga in för att inte lida förmycket om det i värsta fall fortsätter ner mer.

Sen har man som Corona en “wham bam” krasch, där man hinner in med 2 på vägen ner och sedan knappt 2 på vägen upp eftersom det gick så rasande fort. Man det stör mig inte så mycket. Cash is king även om det kan bli lite mycket likviditet.

Såklart finns det fall som inte skulle vara så trevliga. Tex. om det stannar upp vid -40% och man köper in sig på vad man tror är uppsidan, och så kommer nya ras ner till -70. Går inte att gardera sig för allt.

EDIT: Nuuu hittade jag den. En tråd med lite statistik kring börskrascher som kan vara intressant i detta sammanhanget. Just nu tror jag inte det är någon överhängande risk för en större nergång p.g.a. alla stimulanser och lätta jämförelsetal … men något händer ju förr eller senare :slight_smile:

2 gillningar