Tråd för oss som inte gillar larmförsäljare 😂

Jag har arbetat många år på larmcentralen för ett av Sveriges största larmbolag.

Det händer faktiskt då och då att polisen hinner åka fram till adressen och avbryta inbrottet samt få grip. Det har även hänt att polisen haft helikopter uppe just vid inbrottstillfället och kunnat spåra dem från luften. Har de hundar i närheten är chanserna också goda att gripa i närområdet.

En förutsättning för att larmoperatörerna ska upptäcka ett pågående inbrott är att det finns kameror i bostaden, helst i varje rum, för att snabbt kunna verifiera om det är skarpt, samt följa ett händelseförlopp i bostaden och få bättre koll på hur många gärningsmän det rör sig om, signalement, vilka rum de varit i, om de plockat på sig något, vilken väg de tog sig in och vilken väg de tar sig ut, samt riktning när de sticker. Viktig information när en insats ska påbörjat från polisens håll.

Utan kameraverfiering skickas nästintill aldrig polis direkt – enbart väktare för en yttre/inre kontroll. Det finns undantag även utan kameraverifiering där en erfaren larmoperatör kan informera polisen om misstanke om pågående inbrott, till exempel om det utlöser A-larm och sabotagelarm på vitala larmkomponenter, eller om man får en misstänkt känsla av mönstret på hur larmet utlöser. Det kräver dock en väldigt erfaren larmoperatör. Tyvärr, är det oftast ganska hög personalomsättning på dessa arbetsplatser med unga och oerfarna personer och det är endast enstaka personer som faktiskt har den erfarenheten och kan ta viktiga beslut på intuition. Däremot, ska tilläggas, att även om larmoperatören informerar polisen så är det ytterst sällan som polisen faktiskt rycker ut om det inte är ett bekräftat pågående inbrott – det vill säga bildverifierat. Är det bildverifierat åker de alltid, så länge det inte ligger något högre prioriterat i deras köer. Polisen har en nationell prioriteringsordning på alla typer av ärenden.

I de allra flesta fall hinner inbrottstjuvarna lämna innan polis har kommit till platsen. Har man en bra larmtjänst så får man dock hjälp efteråt med skyddstäckning av dörrar och fönster, funktionskontroll på larmanläggningen, utbytta komponenter om något är trasigt, ersättning för självrisk på hem– och villaförsäkring, med mera. Det är mycket hjälp som tillkommer efteråt som kan vara värt pengarna, om man har en bra larmtjänst (läs: ej friköpt larm).

Man kan argumentera för att en larmtjänst är en falsk trygghet. I viss mån är det väl så, precis som försäkringar och säkerhetsbälte inte heller ger några garantier, men att förkasta funktionen och trygghetskänslan som många faktiskt får av att ha ett larm, är lite dumt. Det finns oräkneliga exempel på där jag som dåvarande larmoperatör varit en direkt avgörande faktor till att människor inte omkommer i bostaden – både vid brand, inbrott och hotfulla situationer. Så en viss mening finns det med att ha en larm — men det är inte för alla.

7 gillningar

Med tanke på hur många kåkar som har larm är det där lite deppiga “siffror”. Här nere är den baltiska skåpbilen ute ur landet innan de hinner fram.
(Förlåt alla rättskaffens Litauer, men en del av era landsmän har tyvärr dålig moral.)

Det där med brand kopplat till larm tycker jag f ö är den största vinsten.

Men, de som nämns i trådstarten beter sig fortfarande som rövhattar. Det kommer man inte ifrån och är produkten eventuellt bra men försäljaren en idiot kommer betydligt värre att både lyssna och handla. Så funkar en fri marknad.

Om polis eller väktare ska kunna hinna lär man bo på större ort och inte i småstad eller landsbygd där närmaste polisstation kan vara 30-60min bort och väktare åtminstone tiotals minuter bort.

1 gillning

Det har du helt rätt i. Säljarna är i 9 av 10 fall extremt påträngande, skrämmer upp och i vissa fall till och med ljuger. Jag har suttit med på några säljmöten hos kund under tiden jag var anställd och kunde häpnas över vad säljarna satt och lovande, när jag vet exakt hur saker går till bakom slussarna till LC. Eller att de blir otrevliga och börjar skrika på kunder när de säger nej eller vill fundera. Ett direkt odräglig beteende. I det andra fallet – 1 av 10 är trevliga, respektfulla och sanningsenliga. Tyvärr korrelerar det ofta med sämre försäljningssiffror vilket resulterar i att de inte är kvar så länge.

2 gillningar

Varför ska alla säljare överlag kommentera mitt skägg?? Mltt skägg är inte ens något märkvärdigt.

Några andra skäggtomtar som råkar ut för det? :sweat_smile:

När jag hade riktigt långt skägg kommenterade folk det, men försäljarna vill ju bara ha något att kommentera. Jag har öppnat i förkläde, med bar överkropp, i morgonrock osv. Det finns alltid något att kommentera och eftersom jag är sjukt ointresserad av vad nå’n peppig kille i 25-årsåldern säger för att kränga larm till mig, så blev det en gubbsur lapp istället. :smiley:

3 gillningar

Ungefär av samma orsak som de säger “tjenare maestro”. De vill få dig att känna dig speciell, för ett ögonblick glömma av vem som står framför dig för att du inte ska hinna säga nej tack. En avledningsmanöver, helt enkelt. På vissa fungerar det, andra ser igenom direkt.

2 gillningar

En gång kallade en larmförsäljare en av oss “farsan Baloo”, om det var p.g.a. skägget, mjukisbyxorna eller den trötta uppsynen vid typ 22 på kvällen vet jag inte.

Han fick inte sälja något larm i alla fall.

4 gillningar

Mowgli påminner om en del av säljarna jag sett… och han har företagsshortsen i rätt färg på sig!

2 gillningar

Efter att ha läst alla historier här känner jag mig närmast kränkt av att bara ha blivit antastad av en larmförsäljare en enda gång i hela mitt liv! Det var för nå’t 10-tal år sedan och minns inte ens vilket bolag det var.

Vi har idag LF kopplat till larmcentral och det var vi själva som kontaktade dom efter ett mailutskick om tjänsten till kunderna. Måste säga att dom är otroligt “på” när man någon gång ibland gjort fel när man skall larma av. Dom ringer garanterat och kollar inom någon halvminut!

Hade en egenkomponerad anläggning de första åren (på 80-90 talet…) men när barnen växte upp valde vi ett system kopplat till LC för att känna oss säkra(re) på att ingen befann sig i huset när dom kom hem själva från skolan på eftermiddagarna.

Jag tror personligen fortfarande att en inbrottstjuv hellre väljer ett olarmat hus än ett larmat dito och i kombination larm för brand och vattenläcka tycker jag det är värt några 100-lappar i månaden med larm kopplat till larmcentral. Vi har inget speciellt värdefullt hemma men hustrun hade inbrott i huset några år innan vi träffades och hon känner sig också lite tryggare över att veta att larmet hade gått igång om någon skulle befinna sig i husen när hon kommer hem själv.

1 gillning

Jag är väl som alla andra inte särkilt förtjust i uppsökande säljare i någon form men är det inte lite av icke problem!? Några sekunder, några få gånger per år behöver man säga nej tack! Jag har vad jag minns bara råkat ut för en säljare som inte tog ett nej på rimligt sätt och försökte stoppa mig från att stänga dörren. Men en barsk uppmaning och information om att det var sista varningen och det inte längre skulle vara hans val när han skulle gå om han inte lydde löste den situationen :joy::joy:

Lyckliga du som bor där du bor. :sweat_smile:

2 gillningar

Har du någon gång varit med om att **väktare **hunnit gripa en tjuv på bar gärning?

Hur fungerar det med larmbolag i praktiken? Åker väktarna bara ut på larm eller händer det att de genomför ”stickprov” vid hushåll där de har kunder, dvs att de åker förbi och kollar läget mer? Kommunicerar bolagen med tjuvarna under pågående inbrott?

Kan du ge konkreta exempel på när det gett valuta för pengarna att vara kund på ett larmbolag?

Oj, i vilken värld lever du i? :see_no_evil_monkey:

Nu får inte jag så många hembesök, men får ett par sms eller telefonförsäljare som ringer varje vecka. Så har tystat okända nummer och har ”anmäla otillåtna sms” som inskriven kontakt i telefonboken.

Sen kollar jag skräpkorgen i mejlen ibland. Oj, oj, oj. :grimacing:

Telefonförsäljning och dörrförsäljning borde helt klart regleras. Verkar vara helt fritt idag.

Jösses inte fått samtal från säljare förutom de jag, är kund hos när avtalen börjar gå ut på många år. Skräpkorgen i mallen är förvisso överfull men den är ju väldigt lätt att ignorera. Dörrknackare max en handfull gånger per år de allra flesta barn. Så länge man inte fyller i saker på nätet och ”tävlar” etc på sociala medier så borde man klara sig rätt bra.

2 gillningar

Lyckost! :blush:

Tror snarare det handlar om att jag haft samma nummer sen 1997 och att mina uppgifter troligen är sålda och köpta x hundra gånger, som alla andras.

Har du testat att nixa numret?

Truecaller och aktivering av deras spamlistor kan också sålla bort det mesta.

1 gillning

Larmförsäljare är bara för underbart. Här har sector alarm en minibuss som stannar i kvarteret och så släpps det loss små drönare som springer runt och knackar dörr :face_vomiting:

Sista gången hade jag laddat upp för en ordentlig urladdning. Det plingar på dörren och där står en liten söt tjej. Vet inte varför men jag har svårt att vara otrevlig mot kvinnor överlag så jag bet ihop.

Lagom irriterad var jag nu. 5 minuter senare plingar det på dörren igen! Drönarna hade inte koll på varandra tydligen. Jag sliter upp dörren och killen hinner inte ens börja prata innan min nu massiva urladdning är ett faktum.

Jag antar att vårt hus är flaggat för här knackar det inte på dörren mer :innocent:

2 gillningar

Precis min tanke, då jag haft mitt nummer sedan 1999. Jag får aldrig säljsamtal.

Säljare som ringer på hos mig hinner i bästa fall (ur deras synvinkel) säga var dom kommer ifrån innan jag stänger dörren. Ofta ser man direkt att det är en sälja och kan öppna dörren med orden “Vi ska inte ha något”

2 gillningar