Traditionell förvaltning - en missuppfattad sparform

Jag har en dryg miljon investerat i traditionella pensionförsäkringar, med lejonparten hos Alecta. Mitt nysparande för pensionen är dock i en fondförsäkring hos AMF. Anledningen är att traditionella pensionsförsäkringar som regel står och faller med svenska kronan och därmed inte står sig bra i alla klimat. Alecta har exempelvis valutasäkrat större delen av sina utländska innehav och har - om jag minns rätt - en exponering mot svenska kronor kring hela 85 %.

Jag skrev ett längre inlägg om riskerna med detta i en anna tråd, Är det rätt att övervikta mot ens hemma marknad (s.k. Home Bias)?. I detta exemplifierade jag riskerna med situationen i Ukraina:

Ett exempel som illustrerar detta är utvecklingen för den Ukrainska valutan hryvnias efter Rysslands invasion av Krim-halvön. På några månader föll hryvnian ca 70 % mot de stora världsvalutorna. En ukrainaire som sparat “riskfritt” i hryvnias hade visserligen lika stora tillgångar på papperet efter detta men det var nog en klen tröst när allt som importeras eller kan exporteras - bensin, mat, mediciner, mobiltelefon, TV etcetera - plötsligt blev 350 % dyrare. Cornucopia? liknande detta i en bloggpost med att priset på en ny iPhone plötsligt skulle stiga från 10 000 kronor till 35 000 kronor.

Det finns poänger med att valutasäkra innehav och jag tycker inte det nödvändigtvis är fel för en mindre del av pensionssparandet, som den del jag har i traditionell försäkring, men jag skulle själv aldrig ta risken att exponera hela mina pensionsbesparingar mot svenska kronan. Därför är globala fonder med låga avgifter huvudspåret för mitt nysparande till pensionen.