Tråkig period på börsen - hur tänker/agerar du?

Kan jag känna oro när jag ser att fonderna går ner? Japp, men jag slänger mig inte på säljknappen.
Jag tänker att det bara får ge små skillnader i hur jag gör. Mina grundantaganden är väl att när det går ner brett så är det rea på börsen, men eftersom jag har inkomst i SEK så är rean på den svenska börsen bättre för mig än rean på globala börsen så länge svenska kronan är kring all time low jämfört med euro och usd. Hade jag haft en mer mogen portfölj och större marginaler hade jag nog bara investerat lite extra nu ett tag. Jag ändrar inget hos Opti som jag började med först utan månadssparandet tickar på med samma lilla summa i samma fördelning som tidigare(opti8). Jag låter det däremot ha en liten påverkan på fördelningen och i vilken ordning jag tar in fonder i min separata portfölj jag nyligen börjat månadsspara i för att få bättre ränterabatt på bolånet. Grundtanken med min nystartade portfölj är att gå mot basportföljens fördelning men tillåta mig utsvävningar med 10%.
Mina tankar kring:
Homebias: Jag har gått snabbare fram med min sverigefond (och lite spiltan investment) än vad jag kanske hade gjort annars dels pga att det var ett syfte med portföljen att få till lite mer homebias på totalen (Opti har minimalt med det har jag för mig) och dels för att kronkursen varit så låg de senaste månaderna. Riksbanken håller väl för övrigt på och justerar valutareserven nu under en period. Gissar i och för sig att effekten på kronan inte blir särskilt stor, men kanske mattas rean på hemmamarknaden av lite snabbare än den annars gjort?

Räntor Lite längre räntor är mer tilltalande i mina ögon nu än tidigare. De korta finns ju med i form av amortering på bolån och sparkonto. Hade funderingar på att hoppa över det i min portfölj men håller på att ombestämma mig till att 10-20% kan passa. Tänker att jag ska köra samma ordning, börja med AMF Lång nu för svenska räntor och lägga till AMF Mix om någon månad eller två. (Eller blandade jag ihop dem nu?) Kan komma ytterligare någon höjning, men tror det är nära toppen både i USA, EU och Sverige. Vad gäller räntorna tycker jag det verkar finnas lite mer fog för gissningarna även om den exakta timingen vore svår.

Aktier Gissar att oro och nedgångar i aktiefonderna håller i sig några månader till, men att ganska stora fluktuationer fortsätter något år. Tänker att de ekonomiska reaktionerna på ukrainakriget mattats av något, men kriget i Israel gör att oron tar ny fart på vissa områden och det kan hålla i sig ända tills reaktionerna på presidentvalet i USA kommer. Sedan tänker jag att marknaden kan lugna sig något och hoppas att kurvan vänder uppåt på det stora hela. Det här är ju verkligen vilda gissningar.

Kanske är det lite knasigt att jag inte bara satte den fördelning jag tror mig vilja ha på lång sikt direkt, men det verkar också lite knasigt att inte ta någon som helst hänsyn till dagsläget. Säg att det istället var krislådan jag skulle köpa mat och prylar till. Då hade jag nog också passat på att köpa de grejer jag hittade till bra extrapris först och sedan börjat beta av resten av grejerna på listan. Tänker att nysparandet i min portfölj har sin mer långsiktiga fördelning om ett halvår och portföljen i sig når målvikt om ett år. Annars är det väl dags att (lära mig) ombalansera!