Det där har jag också tänkt en del på. Jag kan varje månad investera en summa som är i storleksordningen 1 % av mina totala investeringar. Så om börsen backar 1 % i månaden i snitt över tid så går det liksom jämnt upp. Men hade jag bara kunnat skjuta in motsvarande 0,1 % av mina totala investeringar varje månad hade jag känt helt annorlunda vid en nedgång.
Vet inte vart jag vill komma med det, det känns som en halvfärdig tanke som jag inte kommer vidare med. Någonting om att kvoten nysparande/totalt investerat är ett tänkbart nyckeltal att ta hänsyn till i sin risktolerans?
Småsvär inombords och försöker att inte tänka på det.
Månadssparar 100% i aktiefonder. Just nu utgör varje månadsinsättning ca 1,25% av totala portföljvärdet. Således är det bara välkomna en börsnedgång. Äger man indexfonder behöver man inte bry sig om risken för att man äger fel saker. 50-50-fördelningen mellan Sverige/Global låter jag vara. Helt meningslöst att försöka växla över pga värdering, valuta etc.
Att ligga och månadsspara nära ATH hela tiden är inte det som kommer ge den bästa avkastningen. Nej, det är vid långa (djupa) nedgångar som insättningarna ger bäst avkastning när det väl vänder. Vi kommer såklart se nya ATH på börsen inom 5 år med väldigt stor sannolikhet.
Är man i uppbyggnadsfasen av sina investeringar så är detta det enda rimliga agerandet. Om man inte längre nettosparar eller närmar sig en uttagsfas bör man såklart inte ha 100% aktiefonder.
Jag bryr mig inte så länge det inte påverkar bolagens kassaflöde. Svenska banker är stabila och kapitalstarka och har presterat galet bra rapporter med straffas benhårt av marknaden. Jag köper mer bankaktier, och/eller ETF-er där dessa ingår. Har sparat lite ont krut till hösten då det brukar komma en sättning efter sommaren. Dessa slantar sätts nu i arbete. Undviker att köpa mer i konjunkturkänsliga bolag som får dra ner pga lågkonjunktur. Stabila kassaflöden är A och O för oss.
/
/
Jag tänker bort börsen, jobbar extra i norge just nu och kommer sen trycka in extrapengar.
How do you invest in Gold in sweden? Is it physical gold in a locker or a gold fund?
To invest in gold has never been very popular in Sweden and few people actually understand why gold make sense in a personal portfolio. However, recently more and more people are getting interested due to a dull stockmarket, a falling currency and a raising gold price.
The choices are like in most other countries:
- Gold ETF (most popular).
- Gold mutual funds (pension accounts with insurance companies).
- Mining companies.
- Physical gold stored locally.
- Physical gold stored in a vault abroad (mostly wealthy people).
Så för ”oss” som börjat spara nu när det går dåligt kanske har en fördel av det i framtiden… man kan ju alltid hoppas!!
Du får ju fler andelar för pengarna nu än tidigare när börsen stod högre
Är glad för att det gått bra tidigare så att jag ändå ligger plus totalt sett. Förstår de som känner missmod när det sjunker under det man ursprungligen skjutit in.
Sitter ändå trygg i förvissningen att det blir bra eftersom pengarna i huvudsak inte ska användas förrän om några år och då under många års pensionsutbetalning.
Precis! Jag sitter mer och oroar mig för den eventuella kraschen 2050 eller så
Det får inte gå upp för mycket de närmaste decennierna så att fallhöjden blir för hög Lagom vinster och lagom värderingar.
Är man långsiktig och har sparat sedan ett antal år tillbaka är det ju fortfarande ”gröna siffror med x antal tkr eller % (som aldrig funnits där vid mer riskfritt sparande). Så det känns inte så motigt.
Men visst, hade jag köpt fonder för 1 mkr idag och de imorgon var värda 900 tkr hade det känts surt, även om jag inte hade sålt och realiserat förlusten.
Men jag brukar tänka att ”har jag valt rätt risknivå för de här pengarna?” Om svaret är ja så kan man vila i det beslutet.
Precis! Så nu när jag loggar in på avanza och ser stora nedgångar så passar jag på att köpa lite extra
För mig har då börsen gått upp i år.
Zooma ut lite i grafen så ser det bättre ut.
Har börsen gått dåligt? Har inte kollat mina konton sedan nyårsdagen
Visst, värdet på existerande fondinnehav går ner men känner lustigt nog även tillit till just keep buying då höstens / vinterns köp kommer ge bra utväxling när det väl vänder
Jag investerar generellt enbart på utländska börser sedan 6 år tillbaka, större tillväxt och cashat in på kursväxeln. Sålde min bostadsrätt och köpte guld för pengarna före pandemin. Hållt mig borta från börsen helt sedan dess och kommer inte gå in förrän senare i tiden.