Tre-konton-modellen

Vet inte om detta hjälper eller stjälper men jag har ett räkningskonto. På det sätter jag in lika mycket varje månad. Summan är ett snitt på vad jag beräknat att mina räkningar kommer landa på över hela året + lite extra som gör att jag kan parera en extra hög elräkning eller en ränteökning på bolånet. Jag gör en uppföljning årsvis och justerar sedan summan vid behov från januari varje år. Skulle jag lagt alldeles för mycket blir överskottet ett extra tillskott till sparportföljen. Jag försöker ligga med cirka en snittmånads räkningskostnad i överskott som krockkudde. De flesta kostnaderna är statiska eller sakta ökande, det är främst bolåneränta och elpris som kan variera.

Funkar väldigt bra och skapar ett jämnt flöde i vardagsekonomi. Det är också ett sätt att isolera bufferten till mer oförutsedda händelser som en vattenläcka eller sjukdom.

3 gillningar

Tack, gillas absolut! Det rimmar väl med ett enkelt upplägg. Nackdelen blir att man samlar alla sådana utgifter på ett och samma konto. Tänker att det gör sig bäst för utgifter som återkommer någorlunda ofta.

Är lite inne på detta som ett första steg iaf, för att börja enkelt och inte krångla till det mer än nödvändigt:

• Lönekonto där lön m.m. kommer in och där betalkort och swish är kopplade.
  • Buffertkonto (typ det du nämner) där man har buffert för utgifter som varierar men återkommer åtminstone en gång om året.
  • Fonderingskonto där man fonderar för utgifter som kommer mer sällan (t.ex. stor husrenovering, stor semesterresa). Ev. skulle man ha flera fonderingskonton, åtminstone ett för hus och ett för nöjen som resor som behöver sparas till.

Automatisk insättning till buffertkonto enligt kalkylerade snittutgifter varje månad och till fonderingskonto enligt beräknad kostnad på snittunderhåll för huset osv. I princip har vi dessa konton redan så detta skulle handla om att ha ett mer uttalat syfte med dem och använda dem lite mer disciplinerat, så steget borde inte vara allt för stort.

1 gillning