Tre typer av personlighetsdrag hos konsultförmedlare

Som nybliven egenföretagare är den absolut viktigaste aspekten att nätverka med potentiella kunder. Eftersom jag kommer att jobba som IT-konsult sökte jag upp och tog kontakt med många olika konsultförmedlare av IT-tjänster. En intressant observation som jag gjort är hur olika dessa förmedlare är i sitt sätt att kommunicera.

Notering: nedanstående kan säkerligen appliceras på alla typer av kundkontakter, oavsett vilken bransch eller yrke du verkar i som egenföretagare. Jag utgår nedan från mina egna erfarenheter men tror att andra kan relatera till liknande observationer hos sina kunder.

Jag baserar mina observationer och generaliseringar utifrån en modell som heter Strength Deployment Inventory (SDI) som togs fram av psykologen Elias H. Porter som ett kommunikationsverktyg för att beskriva de underliggande motivationsfaktorerna när man interagerar med andra (källa). Modellen beskriver tre olika typer:

  • Blå - omhändertagande, fokus på andras utveckling och välmående (people)
  • Röd - genomförande, fokus på att få saker att hända för att uppnå målen (action)
  • Grön - analyserande, fokus på att allt är genomtänkt och följer en tydlig ordning (process)

Jag kommer framöver att kalla dem för people, action respektive process. Vi börjar med att kategorisera konsultförmedlarna enligt de tre varianterna och avslutar med ett antal frågeställningar.

People

Enligt SDI-modellen beskriver denna beteenden som syftar till att få motparten att känna sig omhändertagen och väl bemött. Exempel på korrespondenser från konsultförmedlare:

  • Tack för att du hör av dig, ditt CV är väldigt intressant och jag sparar det gärna för att återkomma senare när jag hittat en bra matchning
  • Vad kul att du hör av dig, X har talat väl om dig och jag tror att vi kan hitta ett bra uppdrag till dig
  • Jätteroligt att du hittat till oss, vad sägs om att ta ett första samtal/videomöte så att vi kan berätta lite om vilka vi är och du kan berätta mer om dig själv?

Olika nivåer av åtaganden ingår i denna kategori, från de som säger att det var kul att jag hörde av mig men att de inte har något just nu, till att jag blir inbjuden till ett möte så att vi har chansen att lära känna varandra bättre. Sedan finns det även de som återkommer med att de inte kan erbjuda något på grund av att jag verkar i en annan ort eller har ett annat expertområde än det som de förmedlar.

Action

Denna variant beskriver ett beteende som fokuserar på att saker ska hända, att vi ska komma till ett avslut och därmed uppnå våra mål så snart som möjligt. Exempel för denna kategori:

  • Tack för att du hör av dig, du har ett bra CV och jag kollar med mina kunder för att se vad vi kan hitta till dig
  • Vad kul att du hör av dig, jag har sett ditt CV i tidigare sammanhang när du/jag jobbade med X. Jag hittade detta uppdrag som kan passa dig. Vad tror du om det?
  • Jätteroligt att du hittat till oss, kan du tänka dig rollen X? Vad har du för timpris? Kan du tänka dig att jobba söder/norr om staden? Vi har en jättestor kund där som ofta söker någon med din kompetens

Här är det personliga mötet oftast inte lika intressant utan konsultförmedlaren går direkt på att få ett avslut. Med en lång erfarenhet och ett bra CV kommer man oftast vinna deras förtroende och kan lägga fokus på att få ett uppdrag så snart som möjligt. Här har jag även valt att lägga till de som återkommer med beskedet att de tyvärr inte tar in flera konsulter utan fokuserar på sina befintliga samarbetspartners.

Process

Den tredje kategorin lutar sig mot vikten av en tydlig process, oftast genom att man slussas in i ett sätt som de brukar jobba i med nya konsulter. Här har vi några exempel i olika grad:

  • Tack för att du hör av dig, om du går in på vår hemsida kan du hitta de uppdrag som vi har ute just nu. Där kan du också söka om något verkar intressant
  • Vad kul att du hör av dig, registrera dig gärna i vår portal där du kan lägga upp ditt CV och söka på uppdrag i ditt område och på din ort
  • Jätteroligt att du hittat till oss, du har en profil som är eftersökt och jag har därför lagt till dig i vår mejlinglista och återkommer när jag hittat ett intressant uppdrag som passar dig. Du kan också registrera dig och finjustera dina preferenser

Med denna variant är det viktiga att jag som konsult ställer mig i ledet för den etablerade processen som redan finns, antingen för att det finns fler förfrågningar än de kan hantera eller för att detta är de direktiv de fått i sin organisation. I denna kategori har jag även tagit med de som återkommer med att de tyvärr inte kan ta emot CV:s via mejl och att mitt mejl kommer att raderas på grund av GDPR.

Avslutning

Med dessa tre varianter i åtanke, vad är er erfarenhet av dem? Vilken approach föredrar ni? Vilken ser ni av erfarenhet ger den bästa kundrelationen och/eller det bästa uppdraget? Ser ni några fallgropar med någon av varianterna eller något man ska vara varsam med när man kommunicerar med dem?

Eftersom jag är ny som egenkonsult välkomnar jag alla värdefulla tips och viktiga lärdomar.

3 gillningar

Jag kan börja med mina initiala reaktioner. Den variant som jag tror att jag föredrar är people eftersom jag är så invand med att det är denna approach som är viktigast när jag arbetade som anställd på ett annat företag. Efter det kommer process som ligger i min ordningsamma natur i att allting har en viktig plats och ett sammanhang. Det jag har svårast för är action vilken jag upplever lite påstridig och där jag känner mig obekväm eftersom jag hela tiden tror att jag ska missa något i all hast.

1 gillning

Varför fokus på deras personlighetsdrag?

Det är väldigt enkelt. Konsultmäklaren bryr sig inte om dig, hen vill bara hitta en konsult som kunden accepterar med så bra marginal och så lång avtalstid som möjligt. Många gånger förstår hen inte ens din kompetens utan skarvar kompetensen och chansar på att kunden nappar. Under pågående avtal kommer du inte höra något från denne.

Konsultmäklaren är mest ett hinder mellan dig och den riktiga kunden. Att se konsultmäklaren som din egen kund är fel synsätt tycker jag.

Håll kontakten med alla mäklare, oavsett vad du tycker om dem och välj den som ger dig bäst villkor (eller mest intressanta uppdrag).

4 gillningar

Det är en ordentligt bra sammanställning du gjort och det påminner om de olika typer av bolag jag antingen jobbat för eller tagit anställning vid som konsult. Däremot sagt är jag benägen att hålla med ovanstående skribent.

Konsultbolaget skiter i dig. Allt de vill är att få anbud fyllda från sitt företags sida. Det du noterar är hur de skiljer sig åt att åstadkomma detta. Deras mål (med några få undantag möjligtvis) är att tjäna pengar genom att vinna uppdrag genom personer som oss.

Personligen föredrar jag People + Process i kombination. Trots att jag vet att jag bara är siffror i deras budget.

3 gillningar

Jag ser skillnad på rena konsultmäklare och konsultföretag som även mäklar underkonsulter.

Konsultföretagen har en annan syn på underkonsulterna. Hur de behandlar dem kan påverka deras anställda och framtida potentiella anställda.

2 gillningar

Intressant observation och jag delar den uppfattningen med dig. Det där med att konsultförmedlare inte bryr sig tycker jag inte stämmer genomgående. Även om det säkert gäller många har jag varit i kontakt med flera som vill veta mer om mig och som är angelägna om att jag ska känna mig välkommen i just deras nätverk.

Varför jag bryr mig? Om två olika mäklare säljer in exakt samma uppdrag kommer jag att välja den som jag känner mest samhörighet med.

2 gillningar

Jag har själv konsultat via flera konsultmäklare och tar nu in underkonsulter själv. Som Aimhigher skriver är det skillnad. Dels måste jag vara helt säker på kvalitet eftersom de gör arbetet i mitt företags namn. De måste passa in med mina egna konsulter eftersom de har gemensam leverans. Dessutom vill jag kunna bemanna framtida uppdrag med samma underkonsult. Denna formen skulle nog passa dig bättre.

För att komplettera min tidigare inlägg så vill jag påpeka att jag inte heller förväntar mig att de ska bry sig nämnvärt om mig. Det hela ska vara helt affärsmässigt. Det blir svårt att förhandla upp din rate om du ser hen som en kompis. Som egenföretagare måste du själv se till att intäkterna växer och som konsult är det i stort sett bara raten det handlar om.

2 gillningar

Jag har stött på underkonsulter som lämnat uppdrag (och mäklaren) någon månad in på uppdraget för att de fått annat uppdrag via annan mäklare som betalade 50kr mer i timmen. Ja, de sålde ut sig för 50kr. Sådana konsulter skulle jag inte vilja arbeta ihop med då de förstör för kunden och konsultbolaget.
De borde åtminstone arbeta kvar avtalet ut eller ge det minst 6 månader.
Skulle de lämna för andra skäl så är det OK.

Som människa gillar man att bli bemött som just människa, så people ligger väl nära till hands som förstaval. Däremot kan man kanske känna att det är mycket snack och lite verkstad ibland.

Process visar ju mer att förmedlaren vuxit så mycket att de kan bygga system och processer kring sin verksamhet. Vissa kan tycka att det är stelbent, andra att det är tydligt.

Action känns mer som bolag som skjuter från höften. Det ska hellre gå fort än rätt. Dessa bolag skulle nog må bra av lite process. Men det är också bolag som kanske får saker att hända.

Det finns som bekant två sidor av samma mynt. Allt beror på vad man själv som individ värderar. Den enes “pros” är den andres “cons”.

Ur vårt perspektiv är kombinationen av people och process den som känns som potentiellt mest långsiktig, vilket vi värderar.
Notera att Brainville inte är en konsultförmedlare utan en marknadsplats som hjälper till med just process både för stora och små bolag, vare sig de är konsultförmedlare, konsultbolag, frilansare eller “slutkunder”. Så den delen tycker förstås vi är väldigt viktig. Genom att som slutkund eller förmedlare använda Brainville når man långt fler personer som är sugna på uppdrag. Genom att samla alla uppdrag på ett ställe ger vi frilansare och konsulter möjligheten att hitta rätt uppdrag, inte bara ett uppdrag.

Men tillbaka till din fråga: Dessa tre kategorier är en förenkling av verkligheten som kräver en individuell kontext. Du måste göra precis som du gjort, träffa bolag och bedöma själv vilka som du trivs bäst med.

1 gillning