Trivs i min hyresrätt – men borde jag köpa bostadsrätt?

Jag bor själv i en hyresrätt och trivs verkligen med det. Jag bor i en etta på 26 kvm och betalar 5 000 kr i månaden. Om jag i stället hade köpt en bostadsrätt hade mina månadskostnader sannolikt varit betydligt högre. Jag föredrar att investera den mellanskillnaden i en indexfond, där pengarna kan växa över tid.

En annan stor fördel är att om något går sönder är det hyresvärden som ansvarar för reparationerna. Därför har jag lite svårt att förstå varför hyresrätter så ofta får dåligt rykte.

Sedan förstår jag absolut att det kan vara mer fördelaktigt att köpa en bostadsrätt om man annars skulle betala en väldigt hög hyra. Men i mitt fall hade en bostadsrätt blivit dyrare, så för mig känns hyresrätt och ett långsiktigt sparande i indexfonder som det bästa alternativet.

Det bästa med hyresrätt är att man kan flytta när man vill och är inte bunden till sin bostad och att man inte behöver ta lån.

Frågan om bostads- eller hyresrätt handlar inte minst om vad som finns tillgängligt.

Själv bor jag inom Stockholmsområdet och där är tillgången på hyresrätter (med förstahandskontrakt) högst begränsad. Av den anledningen bor jag i bostadsrätt. Möjligheten till renoveringar samt till att göra vinst på boendet ser jag som ren bonus. Det viktiga är att jag bor så att det passar mig.

Hade jag varit i din situation; med en hyresrätt som du är nöjd med så hade jag inte gjort mig av med den. Hitta andra sätt att flexa inför kompisarna! :grin:

2 gillningar

Antagligen för att många hyresvärdar gör absolut minimum när det kommer till att byta ut och reparera saker som gått sönder? Om något i min bostadsrätt går sönder så kan jag åka ut samma dag och få det fixat, istället för att debattera med en hyresvärd i flera veckor.

Sen tycker jag generellt standarden på hyresrätter i Sverige är låg. Även i nyproduktion så är det alltid de billigaste materialvalen i kök och badrum, billigaste vitvarorna (ibland ingen diskmaskin), köksfläkt med kolfilter utan utsug istället för en riktig fläkt, keramikhäll istället för induktion.

Detta är dock oslagbart. Att flytta från en bostadsrätt tar flera månader av krångel och kostar runt 100 000 kr.

Klassisk frågeställning…

Häromdagen satt jag på en uteservering i Sthlm och fick lyssna på bordsgrannens utläggning. Hon var några år äldre än dig, hade bra jobb och funderat på att köpa i flera år och skulle därigenom sänka sin månadskostnad jämfört med nuvarande hyresrätt. Men…

Det är ju sjukt att man ska behöva köpa, ännu sjukare att behöva låna 3,7 MSEK till en 2:a i innerstan och riktigt sjukt att priserna bara fortsätter uppåt varje år :grimacing:

Som Magnus Uggla skaldade så sitter hon nog säkert kvar där än :musical_notes:

Sjukt, javisst. Men det är ju just därför priserna fortsätter stiga; få alternativ till bostadsrätter finns så det blir stor konkurrens om dessa

Då får man betala frakten själv! Det var det jag menade.

Precis!

Är man beredd att betala så är många problem lösta i och med det. Fördelen med att hyra är att det räcker med att kontakta värden så fixas allt. Man behöver inte lägga vare sig tid, energi eller pengar på att välja, köpa respektive forsla bort.

2 gillningar

Du får också välja vilket kylskåp du vill ha. Är man en bra förhandlare kan man få frakten gratis.

Visst!

Och man kan till och med riva ut hela köket och (låta) bygga nytt, precis som man vill ha det.

Vilket har varit min poäng genom hela tråden: i den här situationen är frågan felaktigt ställd. TS ”borde” inte göra vare sig det ena eller det andra. Hen har förmånen att välja mellan två bra alternativ och ska ta det som passar just hen bäst.

Det hen ”borde” göra är att borsta tänderna två gånger om dagen och hålla till höger i rulltrappan. Boendeform är däremot individuellt och ingen kan välja det åt en

Det stämmer egentligen inte om man är lite nördig..

Alternativkostnaden för att bo ökar ju mer du amorterar. Varje krona amorterad har högre förväntad avkastning på börsen än i bostaden över tid.

Men det förutsätter att personen som amorterar har disciplin och risktolerans nog att investera i index.

Sant det om man räknar total kostnad men rent kassaflödesmässigt går onekligen själva boendekostnaden ned.

1 gillning

Den stora Elephant in the room är kanske huruvida ränteavdraget kommer kvarstå i sin nuvarande form (?)

Ja iallafall fram till valet, det är säkert… :zany_face:

1 gillning