Stämmer. Men inom kort tid därefter, oavsett hur det ser ut på aktiemarknaden.
Om du absolut vill exponera dina pengar, med de risker och möjligheter det innebär, på bostadsmarknaden så kan du ju alltid köpa lite fastighetsaktier. Går räntorna ner och dina kompisars bostäder ökar i värde kommer dina fastighetsaktier också öka i värde.
Låter spontant som en dålig idé? ![]()
Fördelen ekonomiskt med ett ägt boende är i princip ränteavdraget plus hävstången via bostadslån med låg ränta och låg risk (jämför med lån med aktier).
Inget av det får du om du köper en etf eller aktier fastighetsbolag.
Bättre att ha en så diversifierad portfölj som möjligt och glädjas åt kompisarna om bostadsmarknaden går upp mer än börsen!
Ett alternativ kan vara:
Köp om du samtidigt ställer dig i Sthlm stad bostadskö. När pensionen är tryggad börjar du med dina 30-40 år i kö se om du kan få närförort eller city, om ja, sälj och ta hyresrätt.
V
Nu bor hon ju i GBG.
Visst man kan ställa sig i alla köer om man vill.
En sak du var lite inne på som jag skulle lyfta som en fördel det pratas mindre om när det gäller ägt boende vs hyrt är att säkra kostnaden långsiktigt.
Ifall du köpter ett boende idag, så säkrar du att du kommer ha råd att bo i ett sånt eller ett likvärdigt boende långsiktigt, dvs din boendestandard är immun mot ökade bostadspriser. Du kommer alltid kunna flytta till andra objekt med likvärdig standard genom att sälja och köpa, och du kommer kunna bo kvar där du är till i princip samma kostnad (ränta kommer slå likvärdigt så vi ignorerar det).
Däremot, ifall det kommer en ny era av krafitgt stigande bostadspriser, så har du inte alls samma säkerhet från hyrande. Visst, hyran i din nuvarande bostad är något skyddad från höjningar iom regleringar, men hyran om du skulle vilja flytta hade kunnat stiga kraftigt.
Vet inte om det är tydligt men det är en sak jag tänker på i alla fall
När de räknar på hur många dollarmiljonärer det finns så är det vanligt att de inte räknar med primärboendet.
Primärboendet är ju inte en likvid rikedom som man fritt kan använda och spendera i livet hur man vill.
Jag skulle personligen aldrig vilja slopa en bra hyresrätt för en bostadsrätt om det innebar att jag också förlorade rikedomsfriheten som likvida medel på Avanza innebär.
Friheten att kunna göra vad man vill med sina pengar tycker jag är det viktigast med rikedom ![]()
Var en man och äg din bostad. Och dina skulder.
Just så!
(Tio tecken.)
Glöm inte att det kan finnas ekonomiska nackdelar med bostadsrätt också. Det du framförallt har som hyresgäst är bekymmersfrihet. Du behöver inte oroa dig för trasiga vitvaror, vattenläckor eller andra oförutsedda händelser, vare sig ekonomiskt eller praktiskt. Allt som går snett löser bostadsbolaget (om det är seriöst). Det är också värt en hel del.
Glömmer aldrig härom året när mitt kylskåp gick sönder. Bodde i hyresrätt i centrala Göteborg. Ringde hyresvärden och ett par dar senare kom en firma, bar upp och installerade ett nytt kylskåp och körde iväg med det gamla
Om jag haft bostadsrätt hade jag behövt hyra bil och släp och ordna hjälp av vänner för att rodda detta själv, förutom själva köpekostnaden.
Nu bor jag i villa med sambo och har ett oändligt antal potentiella orosmoment ![]()
Summa summarum, njut av bekymmersfriheten och ha en fin sommar i Gbg!
Att bo kvar i en hyresrätt du trivs i är inte fel då ett bostadsköp inte garanterar en bättre privatekonomi. Med en välbalanserad portfölj 1 mkr bygger du redan en stabil finansiell trygghet som matchar eller överträffar den historiska avkastningen på bostadsmarknaden.
Vore jag dig skulle det inte vara motiverat att köpa en bostadsrätt med argumentet att 11 000 kr är kostnaden för total frihet, hög standard och noll finansiell stress. Det är en klok livskvalitetsprioritering.
Bor man i Stockholm är det i alla fall för mig mer ekonomiskt att jag köpte lägenhet. Just nu är det marknadshyror på nya lägenheter och en likadan som min i samma populära närförort kostar dubbelt totalt, räntor och månadskostnad. Snart kommer tyvärr marknadshyror även införas på det äldre beståndet så att hyra kommer bli dyrare överallt då folk måste bo någonstans. Och har folk dålig inkomst blir det kommunen som får ge bostadsbidrag, vilket kostar oss skattebetalare pengar indirekt.
Avvakta tills ditt behov förändras tex om du ska bli sambo med någon. Varför? Tänk på att varje gång du säljer en BR kostar det uppemot 100 k. Ca 60 k till mäklre och 27 k till styling och lite annat smått och gott. Så att minimera sina försäljningar är ett tips.
Detta påståendet finns det inga belägg för. Finns ingen riksdagsmajoritet för att införa marknadshyror i hyresrätter.
Brottats med samma tankar själv så förstår hur du tänker. Det finns en allmänt utbredd loser-stämpel som används flitigt av de som förespråkar att köpa. Jag tror mycket grundar sig i att det sedan åtminstone 90-talet varit en idiotsäker affär, med undantag för de sista åren. Alltså har även finansiellt illitterata lyckats skapa sig en förmögenhet, om än en illikvid sådan. Samma personer har gång på annan gett sig in på börsen när den varit stekhet och det stått på löpsedlarna hur bra den gått, bara för att bränna sig några månader senare. Alltså är börsen farlig.
Själv har jag haft otrolig tur, har lyckats få en förstahands hyresrätt på drygt 100m2 för ca 17,000 i månaden, med hög standard, på en av de bättre gatorna i Sveriges bästa stad Göteborg. Egentligen hade jag kunnat nöja mig med enklare och billigare men min sambo är inte riktigt på samma spår som jag. Hade jag bott själv på halva ytan hade jag nog varit nöjd med ungefär halva hyran, så jag klagar inte. Skulle vi köpa motsvarande objekt hade det säkert gått på en 7 miljoner utan att ta i, med en avgift på minst 5000. Avgift + ränta hade alltså överträffat vår nuvarande hyra med flera tusen.
För att man ändå inte ska hamna för mycket i bakvattnet bör man se till att spara motsvarande amorteringen motsvarande objekt hade tvingat en till, och investera detta aggressivt (aktier/fonder) och helst med en lagom hävstång. Många går bort sig på att bo i hyresrätt men sedan inte spara eller investera något, och har inte ett öre över även efter många år.
Jag läste några inlägg om fördelen med köpt boende, att framtida boendekostnader går ner då man amorterar ner lånet. Men om man gör som ovan och alltså sparar/investerar motsvarande belopp, så kommer man bygga upp en större förmögenhet som kan tackla en ständigt ökande hyra, vilket man tyvärr inte kommer undan i hyresrätten.
Att gå från hyresrätt till bostadsrätt ser jag ingen mening med. Ska det bytas borde det bli hus isf. Annars är det ju bara att byta från en hyresrätt till en “hyresrätt” med mer kostnader men lite mer frihet. Är det värt det att köpa för att kunna måla vägg i annan färg?
Lite inspel från mitt håll ;
- Du nämner att det som skaver är att bostadsrätt ev. kan vara ett bättre ekonomiskt beslut? Min känsla är att det är för mycket FOMO här gällande det bostadsrally som varit. Framtiden vet vi inget om.
- Gällande din kommentar om att skydda sig mot ev. hyreshöjningar. Du har ju det redan, hyresrätt är väldigt enkelt att säga upp. Börjar hyran sticka iväg alltför mycket är det bara att säga upp hyresrätten. Alt. att se över byte ; där vi bor finns även förutsättningar för att byta hyresrätter med varandra.
- Sett till din nuvarande livssituation så hade jag prioriterat den flexibilitet som finns med hyresrätt.
Bara några tankar, lycka till!
Mvh,
Glömmer aldrig härom året när mitt kylskåp gick sönder. Bodde i hyresrätt i centrala Göteborg. Ringde hyresvärden och ett par dar senare kom en firma, bar upp och installerade ett nytt kylskåp och körde iväg med det gamla
Om jag haft bostadsrätt hade jag behövt hyra bil och släp och ordna hjälp av vänner för att rodda detta själv, förutom själva köpekostnaden.
Går utmärkt att beställa kylskåp med installation och bortforsling från i princip alla stora återförsäljare, det är inget som enbart de som bo i hyresrätt kan få ![]()
Annars är det ju bara att byta från en hyresrätt till en “hyresrätt” med mer kostnader men lite mer frihet. Är det värt det att köpa för att kunna måla vägg i annan färg?
Okunskapen är stor; Måla om väggar får man göra i hyresrätt också. Däremot är man sugen på att renovera badrum/kök/golv eller bygga om genom att ta ner vägg eller sätta upp vägg vill man kanske inte donera den investeringen till fastighetsvärden.
Gällande din kommentar om att skydda sig mot ev. hyreshöjningar. Du har ju det redan, hyresrätt är väldigt enkelt att säga upp. Börjar hyran sticka iväg alltför mycket är det bara att säga upp hyresrätten. Alt. att se över byte ; där vi bor finns även förutsättningar för att byta hyresrätter med varandra.
Funkar inte ifall alla hyror i området gått upp pga tex inflation. Man måste bo någonstans, att bo i hyresrätt är inte att vara skyddad mot hyreshöjningar utan tvärtom. Att bo i bostadsrätt är ett mycket bättre skydd, även om avgiften också kommer påverkas av samma faktorer som hyror så är man iaf inflationsskyddad i den mening att värdet av ens lägenhet hänger med upp.
Bor i trevlig hyresrätt i stan och har sommarställe. Pengarna därmed bundna i lite mera lyxigt sommarställe istället för äga bostadsrätt i stan och enklare sommarställe.
Är nöjd med den lösningen utifrån min finansiella situation.
Du gör såklart som du själv vill. Min egen upplevelse är att hyresrätt (i bra läge, där man trivs och med bra grannar) kombinerat med globa indexfonder på ISK med lite hävstång är det optimala för mig. Har haft två bostadsrätter tidigare och trivs väldigt mycket bättre i min HR. Ingen oro för ränta, vattenskador eller liknande. Hade mycket värre grannar i BR så att köpa är ingen garanti för lugnt boende enligt min erfarenhet. Tyvärr skulle jag dock säga att det hjälper att bo i ett attraktivt område hos en privat hyresvärd som väljer boende med omsorg. Samt att bo i ett gammalt och charmigt hus med “låga” hyror jämfört med nybyggda. Jag har råd att köpa en lägenhet men har valt att inte göra det utifrån min personliga situation och erfarenhet. Rätt för mig men inte alla. Vill bara säga att det finns fler som trivs i sin HR i centrala gbg och inte köper även om man kan. Kan säkert vara bra att köpa men är inget måste.