Tröghetsregel eller NE-blankett? Deklarationspanik!

Har panik över deklarationen! Det har blivit sjukt komplicerat :woozy_face:
Jag har två småhus som är belånade privat med vanliga bolån. Har under ett par år hyrt ut som privatperson korttidsuthyrning. På grund av att verksamheten har utökats så behöver vi starta ett aktiebolag. Vi bestämde oss för att aktiebolaget skulle hyra våra två småhus Och att aktiebolaget hyr ut via Booking. Detta har skett under 2023.

Jag gjorde bokföringen själv 2023 men har tagit in redovisningsbyrå som tagit hand om bokföringen för 2023 och framöver. Det blev för komplicerat.

Nu till problemet: Jag pratade med Skatteverket idag och de föreslog att jag skulle hoppa över tröghetsregeln och använda NE bilagan redan för 2023. Då kan jag ta upp mina utgifter för fastigheten till fullo som enskild näringsidkare. Då blir husen näringsfastigheter redan 2023.

Fastighet A:
Omkostnader 14 000 kr (villaförsäkring m.m., det som ej ab kan ta)
Fönster 40.000 kr
Boränta 40.000
Snickare 117.000 kr (avdragen rot 31.000 kr)
Inkomster hyra från privatperson 18.000 kr
Hyra från vårt AB (ej fastställt än, vill vi ha hög eller låg hyra??)

Kan det vara värt att köra NE och då återbetala ROT?

För 2024 så har vi haft snickare för 92 000 kr och då är Rotavdraget med 24 000.

Till saken hör att jag på grund av arv ligger en bra bit över gränsen för inkomstbeskattning ett par år nu. Här verkar det kunna bli ett underskott som jag kan dra av. Eller??

Fastighet B
Omkostnader 14000 kr
Boräntor 40000 kr
Inkomster: Hyra från vårt AB (ej fastställt än, vill vi ha hög eller låg hyra??)

Eller är det bättre att nyttja tröghetsregeln? Det verkar vara vad vår revisor har i åtanke. De flesta kostnaderna för driften av fastigheterna drar vi av i aktiebolaget. Där ligger ju också alla inkomster ifrån Booking.

Snälla hjälp mig tänka!

1 gillning

Jag kan tyvärr inte det här, så jag vågar inte säga något. @Nestor, @Fredrik_841 är det här något som ni kan?

Annars skulle jag rekommendera att ta kontakt med t.ex. @MinDeklaration på:

Om du använder koden RIKA2024 så får du rabatt. Jag använde dem själv för att få hjälp med en rättelse.

Jag vågar inte ge några råd om skatter. Jag skulle släppa allt åt experterna. Hur redovisning kan funka är över mitt förstånd. Massa gråzoner, praxis och (i mitt tycke godtyckliga) tolkningar.

Om jag inte är nöjd med en konsults utlåtande så hade jag gått till en annan för en ytterligare åsikt. Det kan få kosta bara man slipper grotta i den skatterättsliga terminologin.

Vad händer om du mejlar din redovisningsbyrå allt du skrivit här?

1 gillning