Allt har ju göra me vilken branch man är i… Vissa går bättre än andra…
Ja det kräver engagemang och energi.
Nej, så behöver det verkligen inte bli. Jag sitter ofta på söndagar och längtar till måndag. Den känslan har jag nog aldrig känt som som lönearbetare.![]()
Jag är trött på hela konceptet med lönearbete
Medhåll, men det är delvis kopplat till ålder, livssituation och antal år i arbetslivet.
För 20 år sedan skulle jag ha svarat annorlunda.
Nu när jag inte längre behöver lönearbeta för att bibehålla nuvarande utgiftsnivå fram till döden finns inte motivationen längre.
Är du trött på ditt jobb eller hela begreppet lönearbete som anställd?
Två frågor i en… Jag tycker mitt är okej och trivs med det, men begreppet lönearbete som anställd är jag trött på. Det handlar alltså mer om tiden och friheten och inte om sysslorna på jobbet.
Jag velade mellan två svar, men valde “ja” i tron att min tolkning kring fritiden trumfar det andra.
Ett råd till dom som tröttnat på sitt jobb, starta eget…
Jepp, på väg att göra just detta. Kommer att jobba med i princip samma saker som jag gör som anställd men hoppas att egenföretagandet ger mig den där gnistan som jag saknar idag.
Jag satt och funderade lite på en sak angående jobb och så. Vi har ju utvecklat samhället till att allt ska vara stimulerande och en dopamin-rush. Kan det vara så att kontrasten mellan den mängd dopamin man får på fritiden och jobbet har ökat över åren? Tänker på t.ex. de som använder TikTok/Youtube flera timmar per dag, det är svårt att få den mängden dopamin ”naturligt”.
Om jag hade skruvat ner lite på dopamin kickarna genom att kolla mindre på TV/telefonen, minskat på maten som ger för mycket rus osv. likt en detox så kanske jobbet blivit mer intressant igen? ![]()
Jag märker att kollegor använder sina telefoner mer och mer under jobbtid, inget som jag direkt såg för typ 10 år sedan.
Bara en fundering!
Jepp, på väg att göra just detta. Kommer att jobba med i princip samma saker som jag gör som anställd men hoppas att egenföretagandet ger mig den där gnistan som jag saknar idag
De tror jag de kommer å göra..
Du är tydligen min jobb-tvillingsjäl. ![]()
Jag tycker om att jobba och har alltid gjort det. Jobbar inom tillverkningsindustrin som tjänsteman och finner en viss glädje och tillfredsställelse av att kunna tillverka en färdig produkt av råvara till en nöjd kund. Sen en härlig mix av medarbetare gör det hela roligare såklart.
Har svårt att se att jag skulle sluta jobba även om jag hade råd med det. Kommer troligen jobba sålänge jag får och kan.
Är väldigt trött på mitt jobb. Har suttit vid datorn i +20 år
Då förstår jag att du är trött, själv brukar jag ta en promenad var 3dje år ungefär, underlättar lite ![]()
1
Jobbar inom tillverkningsindustrin som tjänsteman och finner en viss glädje och tillfredsställelse av att kunna tillverka en färdig produkt av råvara till en nöjd kund.
Så du gör även tillverkningen…
Ibland är jag även med och stöttar i produktionen, ja.
Va mer inne på att du kanske gör konstruktionen å sen tillverkar även produkten till kunden… Dvs hela processen…
Jo jag håller med om man inte låter sin höga lön gå åt till i mitt tycke “ointressanta ändamål med höga kostnader” som nyare statusbilar , Ny iPhone varje år och överrenovering i huset som inte genererar motsvarande högre fastighetdsvärde etc. Om man inte sparat ordentligt när man kan och vant sig vid att bränna lönen känns det nog jobbigt att byta till jobb med lägre lön.
Kan det vara så att kontrasten mellan den mängd dopamin man får på fritiden och jobbet har ökat över åren?
Det låter rimligt, men även det faktum att komma ut i arbetslivet, göra nytta, tjäna pengar, träffa folk, träffa partner, göra karriär etc tenderar att vara mer tilltalande för en på 25 än en på 50… killgissar jag friskt.
Jag tycker om att jobba och har alltid gjort det. Jobbar inom tillverkningsindustrin som tjänsteman och finner en viss glädje och tillfredsställelse av att kunna tillverka en färdig produkt av råvara till en nöjd kund. Sen en härlig mix av medarbetare gör det hela roligare såklart.
Har svårt att se att jag skulle sluta jobba även om jag hade råd med det. Kommer troligen jobba sålänge jag får och kan.
Jag tycker det här är så intressant.
Menar du verkligen att om din arbetsgivare hade sagt ”äh du får betalt varje månad vare sig du jobbar eller ej”, så hade du gått till jobbet exakt som idag?
Finns det verkligen inget annat du kan fantisera ihop än att gå till jobbet?
Om jag hade fått ett arv eller på annat magiskt vis inte behövt jobba mer, då hade jag kunnat fylla dagarna med tusen andra saker än att gå till ett kontor som anställd.
”äh du får betalt varje månad vare sig du jobbar eller ej”, så hade du gått till jobbet exakt som idag?
Nu är det väl iofs inte det @MattiasA90 säger utan att han inte skulle sluta även om han hade råd att sluta? Alltså att även om han är finansiellt oberoende skulle han fortsatt att jobba (om jag uppfattar honom rätt). Men jag antar att detta skulle ändras om arbetsgivaren ändrade förutsättningarna till att “nu får du inte betalt längre, kommer du iaf?”.
Jag kan känna igen mig i Mattias, jag gillar också mitt jobb men jag får fler och fler saker jag hellre skulle roa mig med än att jobba givet att min ekonomiska situation inte påverkades på ett ohållbart sätt. Jag får glädje av jobbet men att spendera tiden med sambo, barn, trädgård, vänner och träning ligger helt klart högre upp på listan ![]()
Jag är inte trött på mitt jobb men jag är trött på att gå upp tidigt på morgonen.
Ja, 03.20 i morse kändes lite segt.
Fast då slutade jag å andra sidan 10.01😁
Ja, det finns alltid de som har det värre! Vi har klockan på 4.50 på vardagar och det känns tidigt nog! När man slutar tidigt går det väl an men sena dagar, kanske till 19, är det lite segt på slutet.