Trött på ditt jobb?

Det är just arbetstiderna som håller på att ta kål på mig. Antingen svintidigt, jättesent eller om det råkar vara dagtid pass upp till 12 timmar.
Och lite dygnsvändningar på det. Börjar jobba som tidigast 03.40 och senaste starttid är 14.35 på det schemat jag har nu. Jag skrattar bara över när folk gnäller över omställningen till sommartid.
Jobb varannan helg suger väl lite, men det är också skönt att vara ledig i veckorna. Det skulle bli lite för mycket ekorrhjul för mig att ha samma tider varje dag måndag till fredag.
Annars går det väl lite i vågor, ibland är jag sjukt trött på jobbet. Oftast känns det ok.
Alla jobb blir väl så med tiden. Bara att uthärda.

1 gillning

Nå’n kör tåg hör jag. :smiley:

2 gillningar

Ne, jag är inte klar med tröttheten från mitt förra jobb än så det får vi nog skjuta upp.

1 gillning

Du tog det på den ojämna sluttiden eller?

En kompis kör tubtåg och brukar snacka om dygnsstarter som vi andra inte delar och kommer med så’na psykopatexakta tider gällande scheman. :sweat_smile:

4 gillningar

Du har tolkat helt rätt. Skulle jag inte få betalt så skulle jag såklart inte jobba eller byta jobb. Hade jag varit ekonomisk oberoende så hade jag troligen fortsatt att jobba ändå mot lön. Hade jag däremot fått frågan att “slippa jobba” men få betalt ändå så hade jag nog ändå gått till jobbet för att göra nån slags nytta där. Jag gillar helt enkelt mitt jobb.

Och jo, jag har flera hobbys och intressen som jag hade kunnat lägga oändligt med tid på. Men jag gillar helt enkelt kontrasterna med jobb och fritid. Det känns roligare att åka ut på den där fisketuren eller dra ut på en härlig cykelrunda när jag även hr jobbat lite.

Jag har dock enligt mig ett väldigt bra arbetsschema så jag får mycket egentid över till mina fritidsintressen under veckorna ändå. Jag lägger redan ca 20-25h i veckan enbart på mina hobbys utan att det tar tid från jobbet eller familjelivet.

2 gillningar

Ännu en anledning varför man sluta me ansällning å starta egen firma, va att man inte behövde gå upp efter en väckarklocka… Då kan man bestämma sina egna arbetstider…

Ha ha! Ja, allting man gör under hela dagen är bestämt exakt hur lång tid det tar. Och varje moment tar inte jämna fem minuter eller så. Hela dagen är en lista i telefonen exakt vad man ska göra moment för moment med minutklockslag för varje. Säg att man ska gå ut och klargöra fordonen och växla fram till avgångsspår. Då blir det bara att summera tid (det gör man inte själv såklart) för orderläsning, gångtid, klargöring, växling och tid vid plattform före avgång och så börjar man så många minuter före avgångstiden. Och det blir ofta ojämnt.

Jag kan ju tillägga att jag inte känner att jag utvecklas i mitt jobb längre. Inte alls. Jag kan allt. Men jag känner heller inte längre något större behov av det.

1 gillning

Om man inte har kunder…
Eller bara har kunder som inte kräver en viss leveranstid.

Jag jobbar inte längre, men när jag gjorde de så hade jag kunder å de va inga problem med leveranstider…

Så omöjligt är det inte. Det är bara att byta. Gå en utbildning, sök jobb…

Jag har bara jobbat i 2 år nu efter mina universitetsstudier men jag är redan leds. Visste att det skulle hända, att jobba för att göra rikingar ännu rikare har aldrig varit någon dröm för mig…
Vill följa min dröm o bli författare, det är vad jag jobbar med för fullt på fritiden att åstadkomma.
Om några år kommer jag nog gå ner i arbetstid eller börja jobba som egenkonsult så att jag får större frihet. Hatar att jobba heltid med bara 5v semester per år, det är inget liv!
Funderar just nu på att byta jobb men känns som att här uppe där jag bor finns inget intressant. I mitt nuvarande team har jag ingen riktig kompis som jag hade i tidigare team, vilket inte gör saken bättre, jobbdagen blir bara extra tråkig då, absolut inget att se fram emot när man inte har nån att riktigt prata med…

Till er som tröttnat… Jag har arbetat på både små och stora företag och att arbeta på dom små och/eller snabbt växande med begränsat med tunga rutiner och möteshysteri och ofta en väl mixad motiverad arbetsgrupp var väldigt roligt för det mesta. Man fick ta tag i mer varierande uppgifter och inte sällan var det klart spännande om man skulle lösa uppgifterna bra nog. Nåt helt annat än de totalt 1/3 av mitt yrkesliv jag arbetade på företag med >3000 anställda och massor med trögjobbade rutiner och regler. Mest trista var dom som hade projektmedlemmarna utspridda över världen. Segt som sirap för ofta.

2 gillningar

Det är inte det som fått mig att tröttna. Jag är trött på hela grejen med jobb. Att en arbetsgivare ska bestämma över din tid och att man måste befinna sig på en viss plats. Jag har helt enkelt ingen lust eller engagemang till ett lönearbete (troligen inte heller till ett egenföretagande). Jag vill kunna bestämma själv om och när jag får lust att ta husbilen på en 3-månadres resa eller om jag vill vandra i skogen några dagar medans det är fint väder. Att sitta på ett kontor är slöseri av vår begränsade tid här på jorden.

12 gillningar

Jag har svårt att se att man skulle komma undan med “Näru, uppdragschefen, idag är det vackert väder, så nu skiter jag i din dödsviktiga leveransdeadline och sätter mig och läser på en uteservering istället” ens som egenkonsult.

Alla frilansare/motsv jag känner i andra branscher gnetar på som små hamstrar på speed nästintill 24/7, så jag är rätt nyfiken på vad man borde omskola sig till för att ha det sådär härligt fritt och självbestämmande som ni verkar ha det med er egna firma?

3 gillningar

Två reflektioner om detta:

För det första - hur ska du försörja dig om du inte orkar tjäna pengar?

För det andra - tänk om det var ditt jobb att åka på tremånadersresor eller vandra i skogen?

Om det är en dödsviktigsuperleveransdeadline går det kanske inte just den dagen, men annars har jag både själv gjort det och skickat anställda till en uteservering om det är vackert väder.

En heltidsarbetande jobbar 1600 timmar per år. Tre timmar på en uteservering gör nog varken av och till.

1 gillning

Orkar jag jag men jag vill inte och är inte intresserad av det. Det är där FIRE kommer in, när jag har tillräckligt för att leva på dills ålderspensionen så säger jag hejdå till lönearbete.

Om jobbet inte innefattar något annat som att skriva rapporter eller rapportera om mina upplevelser så gärna det. Har du tips på arbetsgivare?

Det gäller att skaffa jobb inom sociala sektorn. Lärare, vårdyrken, polis etc.

Nån slags fjällguide?