Hur påverkar detta oljepriserna tror ni?
På lång sikt borde det hålla oljepriserna nere om mer av Venezuelas enorma oljetillgångar når marknaden, på kort sikt kanske något ökade priser på grund av osäkerhet. Oljepriserna är ju ganska nedpressade redan.
Låter rimligt! Vet inte exakt hur lättillgänglig oljan är för marknaden idag ![]()
Jag har fått uppfattningen att utvinningen sköts ganska ineffektivt och att landet även hålls tillbaka av sanktioner. Oljan har högre viskositet än normalt och är lite svårare att hantera och raffinera. Sen kanske det i praktiken handlar mer om att USA vill ha oljan tillgänglig i första hand, istället för att den skeppas till Kina.
Det är tydligt att invasionen handlade om den energi USA behöver för att vara konkurrenskraftigt gentemot Kina.
Med tanke på det oljekapital som USA nu kontrollerar i Benezuela (ca 15 000 miljader dollar) och det energibehov som krävs för landets industriella framgång, samt det faktum att 70 % av de globala fonderna är baserade i USA, skulle jag förvänta mig att marknaden reagerar positivt.
Hallå där allihopa!
Jag har rensat OT-inlägg och inlägg som inte tillförde annat än att hänvisa till reglerna, jag har för avsikt att fortsätta låta er ha en fri diskussion om detta så länge ni håller er till ämnet.
Tack @savecake för komplimangen om att vi är lite för effektiva.
Tror att den kortsiktiga påverkan kanske inte är så stor.
Men långsiktigt kan det vara massivt:
Finns det någonstans man kan läsa mer om detta? För jag är extremt tveksam till att Venezuelas olja (av låg kvalitet) skulle vara någon sorts lösning på USA:s energibehov. Finns det ens en brist på energi och tittar man ens på oljekraftverk som en lösning? Enda jag läst är att det skulle potentiellt gynna raffinaderier i Texas, men det handlar mer om företagsvinster än USA:s energibehov. Men bra för börsen då kanske?
En mill fat / dag i kapacitet. Kommer ta tid att öka detta… USA producerar 5 mill fat / dag
Oljepriset kommer inte påverkas avsevärt än så länge
Jag vill minnas att jag sett detta om export till Ryssland från något mer håll. Lite märkligt då jag fattat det som att Ryssland är självförsörjande och nettoexportör av olja. Här lite statistik för oljeexport från Venezuela, som jag hittat. Ryssland står för en rätt obetydlig del av Venezuelas oljeexport - 0,2%.
Nikkei rusade 3 %?
Jag hittar det inte nu, men jag tror att jag läste det i samband med att Trump endera fick frågan om (eller nämnde det själv) hur han ser på oljan kopplad till Kina/Ryssland och att han då ska ha sagt att oljan ska fortsätta flöda dit.
(Med den statistiken har kanske Ryssland snarare chansen att kunna få mer export, om inte deras anfallskrig har påverkat landets förmåga att producera tillräckligt.)
Jag är enig om att det är Kina som ser ut att drabbas hårdast ekonomiskt, framför allt om de nu har byggt industrier baserat specifikt på den här billiga oljan.
och guld 2%. Kanske en till guldår?
Det är verkligen tung crude som kräver höga oljepriser för att utvinna och raffinera. Kräver också i princip att hela oljeinfrastrukturen byggs upp på nytt för att skapa några volymer. Mycket är också off-shore och kräver därmed signfikant högre investeringar.
Kort sagt kommer lite hända i det korta perspektivet. I det längre beror det nog mycket på vilken väg världen tar när klimatförändringarna börjar bita och MAGA ställs inför detta faktum och inte bara drill,baby,drill.
Så utöver en kortvarig eufori inom försvarsaktier över att det numera är ok att attackera och ta över länders naturtillgångar vilket ställer saker på sin spets tror jag att på sikt drabbar detta börsen. Det finns inga snabba vinster för USA att äga Venezuelas oljeindustri och lite beroende på hur svårt det blir att nå någon form av frmagång kan det bli ett rent kaos som kostar mer än det smakar. Det gynnar inte börserna i USA.
WisdomTree Europe Defence 4,52% just nu.
Exxon +5%, PLTR +4%
Ytligare en dag man inser att man inte förstår sig på börsen, va ju säker på en dipp när ny osäkerhet skapades. . men nej, börsen går tokbra idag ?!?
Alla är rädda → alla blir greedy
USA:s raffinaderier är anpassade till den typ av “tjock” olja som Venezuela har. Den olja USA utvinner genom fracking funkar inte.