Nu är frågan hur börsen kommer reagerar om Trump anexerar Grönland.
Intressant! Men enligt videon var det ju mest USA och Ryssland som hade kapacitet att raffinera den typen av olja. Lite märkligt då att Kina är största importör av olja från Venezuela (68% 2023 jämfört med 23% för USA och 0,2% för Ryssland). Jag tror snubben missade att nämna att även Kina har kapacitet att raffinera den tjocka oljan.
Verkar som om du inte behöver vänta länge… Beroende på hur lång den här mandatperioden är, vilket kan också vara lite längre än vanligt.
Gotland nästa?
Trumps hot om Grönland får mig fan att må fysiskt illa. Han lyckades ju med en sak iallafall, ingen pratar Epstein längre.
Hoppas fan republikanerna tokrasar i mellanårsvalet.
Delvis inkorrekt. Amerikanska raffinaderier är byggda för denna viskositet och underpresterar med sin egna tunnare fracking-olja.
“Unhinged” är en engelsk glosa som närmast känns utsliten under den här mandatperioden.
Att det inte sker tydligare markeringar politiskt från fler länder fattar jag inte. Vill världen tillbaka till en tid med ett mellanstadieskolgårdssystem där Kalle med kniven och Mobbar-Putte håller hela lågstadiet i ett skräckgrepp?
Ja, Maduro var en idiot (han också) men raderna om “turn over”, “controlled by me” och “benefit … the United States”. Kalle med kniven skräder inte orden när han vill ha Lill-Carlos Pokémonsamling och Lars nya Legomodell.
Blev ingen Venezuela dipp tyvärr. Pengarna ska in här istället:
Jag skojar givetvis. VF händer i världen egentligen ![]()
Clowner och komedi utan aktiv prenumeration på Netflix.
Köpa Grönland från vem? De har självstyre och kan folkomrösta om självständighet.
För att genomföra något i V. behöver Regimen Trump samarbeta med Regimen. Ex. Maduro. Allt annat leder till sekteristiskt våld och inbördeskrig och då satsar inga oljebolag resurser .
Senaste uttalandena av ursupatorn i Vita Huset visar hur man ser på affärerna men det blir svårt att genomföra ens det.
JAg tror marknaden ser detta och det är därför den inte reagerat häftigare. Förutom då att försvarsaktier i USA tävlar om att krasha med AI bolagen …
I takt med att USA blir allt mer opålitligt väljer andra länder bort amerikanska leverantörer vilket i sin tur gör att deras vapen blir allt dyrare per styck.
Det gör att det blir allt dyrare för USA att beväpna sig. Det ser mörkt ut nu, det kommer säkert bli mörkare men ursupatorn är så genomusel på det han gör och är omgiven av ett gäng sykofanter att detta kommer sluta med en förskräckelse. Både för våra fonder, världen och marknaden.