Jag fick upp det här inlägget i mitt flöde på Facebook och undrar om någon vet mer om den här frågan.
Är det något för Finland också ??
20 år noll skatter för utlänningar – Turkiet stjäl just nu Berlins och Bryssels framtid.
Igår presenterade Ankara världens troligen mest aggressiva skattepaket. Den som inte varit skattemässigt registrerad i Turkiet de senaste tre åren kan nu bosätta sig där och betala noll skatt på utländska inkomster och kapitalvinster i två decennier. Bara det du TÄRNAR I Turkiet beskattas. Allt annat – ditt tradingkonto i Singapore, dina USA-aktier, din Bitcoin-stack, din hyresinkomst från Spanien – förblir orörd.
Arvsskatt sänkt till 1 procent. Tillbakaföring av tillgångar med ultralåga skatter. Exportörer betalar ner till 9 procent bolagsskatt. Multinationella koncerner rullar ut röda mattor för regionala huvudkontor.
Paketet heter “Türkiye Century Strong Center for Investment”. Erdogan vill ha den gyllene kundkretsen som just nu lämnar Dubai, eftersom Mellanöstern blir för instabilt. Och han vill ha europeiska talanger som långsamt men säkert har fått nog av Tysklands byråkrati och Berlins skattemyndigheter.
På X cirkulerar redan begreppet “Sovereign Individual thesis”. Ett av världens mest aggressiva investerarflyttningspaket. Kapital har inget pass. Det går dit det är välkommet. Andra sammanfattar det torrare: EU kväver entreprenörer, miljonärer flyr från Persiska viken, Turkiet säger: Håll i min rakı.
Titta nu på Tyskland.
Jag har pratat i månader om den strukturella problemen för den här generationen. 26-åringen som skriver kod idag. 31-åringen som lägger ner sin byrå efter tre år av tillväxt, eftersom skattemyndigheten tar mer än hon själv behöver för att leva. Traden som räknar 26 procent avkastningsskatt på varje öre vinst och undrar varför han ens stiger upp på morgonen.
De här människorna är inte längre bunden till en plats. De är digitala. Mobila. De kan flytta sitt skrivbord från München till Istanbul, från Frankfurt till Lissabon, från Hamburg till Dubai på 48 timmar.
Och Tyskland låtsas att de är förrädare. Fast de är morgondagens bärare av prestationer. Skattebetalare som inte vill vara det längre, om staten inte levererar.
Du bygger upp ett företag här? Vi tar hälften av din vinst.
Du tjänar bra som anställd? Över 50 procent marginalbelastning inklusive solidaritetstillägg och sociala avgifter.
Du ärver något från dina föräldrar? Betala arvsskatt i full omfattning, tack.
Du vill investera dina pengar? 26,375 procent på varje öre vinst.
Ankara svarar: Kom hit. Vi tar noll öre från din utländska inkomst i 20 år. Arv? 1 procent. Om du är exportör sänker vi din bolagsskatt till 9 procent.
Den som studerar idag eller bygger sin första miljon har ett val som sina föräldrar inte hade. Passet avgör inte längre livet. Skatteresidensen gör det. Och den kan man byta.
Dubai var magneten i tio år. Nu skakar Mellanöstern, och Erdogan tar nästa våg. Istanbul har Bosporen, en techscen som växer i åratal, levnadskostnader som är en bråkdel av London eller Zürich, och från och med nu det mest aggressiva skattesystemet mellan Singapore och Karibien.
Den tyska politiken kommer säga: Det är skattedumpning. De har till och med rätt. Men att ha rätt hjälper dig inte när dina bästa hjärnor just nu säger upp sina hyreskontrakt i Berlin.
Jag är redan borta. Men varje månad ser jag hur fler i min närhet börjar ställa sig de frågor som politiken fortfarande ignorerar.
Var arbetar jag egentligen frivilligt längre? Var vill jag uppfostra mina barn? Var blir inte pengarna jag slitit för behandlade som ett självbetjäningsbord för politikerna?