Jag har naturligtvis missat tusentals tåg. Vissa har gått till månen, andra i sjön. Själv tar jag apostlahästarna; det går långsammare men man kan se vart man är på väg.
För oss som sparar brett kan jag bara konstatera “our time to shine will come” vet inte när men vet att det kommer hända. Stabilitet gör ju att man kan sova bättre också. Svårt att sätta ett värde på sistnämnde men ett stort värde har det allt.
Inte jag, väldiversiferad KF med globala aktier (USA, norden), råvaror, guld och BTC som jag månadsparar och nästan aldrig säljer tillgångar. Ligger plus i år och har slagit index sen 2017 som jag började med investeringar.
Varje minut varje timme varje dag går det “tåg” man missar, i form av kraftiga uppgångar. Och det kommer göra så även framåt. Tänker man gråta över varje missat tåg så får man gråta hela tiden.
Men ju närmare man är att äga hela höstacken, desto färre tåg missar man, även om man inte får samma skjuts (upp eller ner) som om man gått all-in på ett enda tåg.
Det är som att säga “Tänk på alla som inte köpt Nvidia genom åren och fortsätter envisas med att inte köpa.”
Man kan också byta ut det mot vad som helst annat som stigit mycket kraftigt. Och jag är rätt säker på att ingen köpt varenda sak som stigit med tusentals procent.
Däremot vet jag, att om man har bred global aktieexponering kommer man också äga andelar i företag som tjänar på att bitcoin stiger i pris. Både coinbase och microstrategy ingår i massa fonder, exempelvis.
Men man kan inte säga tvärtom, att man genom att äga en specifik tillgång, såsom bitcoin, tjänar på varje annan företeelse som växer sig stor.