Absolut, TV4 flyttar kostnaden till användaren och med 51% av befolkningen som fortfarande tittar på tablå-TV i någon form varje dag (2024) är det säkerligen en del som känner sig Bertil.
Men det borde väl gå att lösa genom att kommuner erbjuder hjälp med detta via t ex hemtjänsten? Rent konkret är ju allt backend. SVT och TV4 livestreamar sin tablå-TV även över internet. Så på framsidan är resultatet att man kan växla mellan ”kanalerna” på fjärrkontrollen på samma sätt.
Är den enda lösningen på detta att vi för all framtid skall hålla fast vid gammal, dyr och omodern teknik? Det måste finnas ett annat sätt.
En snabb googling bort så kan jag konstatera att TV4 väljer att inte ansöka om förnyat sändningstillstånd vid årsskiftet 25/26. Med sändningstillstånd kommer krav på reglering av bl.a hur mycket reklam som får visas etc. Gissningsvis verkat gräset grönare på andra sidan för TV4.
Iom att TV4 under många år odlat en bild av kanalen som folklig, reagerar säker många med ryggraden när man visar tydligt att så inte är fallet.
Menade naturligtvis att kommunen skulle förstärka hemtjänsten med särskild kompetens fokuserad på just teknisk support eller motsvarande. Dagens hemtjänst har jag inga större förhoppningar om kring teknikfrågan ![]()
TV4, liksom Viaplay, är väl inte direkt några vinstmaskiner nuförtiden - av en anledning - mördande konkurrens från +100 andra tjänster som kostar runt 100kr/mån, som kan startas och avslutas med en knapptryckning samt är helt fria från, ursäkta uttrycket, vidrig reklam som till 99 % handlar om betting eller alkohol.
Samma med SVT, det enda som har någon bäring där är nyhetsbevakningen eftersom internationella medier har litet fokus på Sverige. Men även det kan ifrågasättas.
I övrigt borde allt annat på SVT vara konkurrensutsatt. Bevisligen fungerar marknaden här eftersom vi idag har ett utbud som är både billigare och mångdubbelt bättre.
ITT? Tio tecken
Det verkar vara 200.000 människor som tittar på TV4 via marknätet (varav jag är en av dem)
Är det i samma typ av problem som uppkommer då samhället och tekniken utvecklas. Postkontor läggs ner, mail, kivra, bankid, swish mm - allt detta har gått ganska snabbt - och en del har svårt att hänga med. Att TV4 blir betalkanal är väl det minsta problemet av detta. Dessutom är det inte många som berörs bevisligen.
Många kommuner erbjuder IT-hjälp individuellt eller för grupper. Hemtjänsten skulle nog inte se det som sin uppgift, nej.
Som jag skrev tidigare blir det med TV4 en större diskussion om allmännyttan och vilka gränser den har. Hade själv hellre sett någon form av garanti för nättillgänglighet i glesbygd, ökad konkurrens bland nätägare och låtit diskussionen mindre handla om TV4.
Så är det säkert, men det får vi ta i en annan tråd.
Min poäng var att det skulle vara samhällsekonomiskt bättre om kommunerna satsade på att hjälpa äldre att uppnå samma sak med ny teknik. Inte nödvändigtvis via hemtjänsten.
Då kan jag tycka att en lösning är att skicka ut vevradio till alla hem. Bör vara billigt och sen kan vi anse frågan om information i kristider tämligen löst?
Och alltid kommer uppstå givet att civilisationen utvecklas. Kalla det växtvärk.
Är inte hela idén med internet just att det inte skall kunna slås ut annat än lokalt?
Radio är beroende av en mast som enkelt kan slås ut. Internet är tillgängligt via bredband, mobilnätet samt flera olika satellitoperatörer.
Dessutom krävs väl särskild utrustning för att SÄNDA radio? Skicka information via internet kräver en smartphone eller standard-PC i varje ände.
Min far gick i pension för 15 år sen och var då väldigt insatt i IT. Det jag noterar är att med åren har han tappat kollen och blivit mer osäker. Det händer mycket på IT-fronten och nya tjänster kommer hela tiden.
Noterar även att vissa i min ålder (70-talister) inte har hängt med. För mig är det tex fullständigt obegripligt att man inte googlar när någon form av litet problem eller ny grej som man behöver ta reda på uppstår. Men det tycks inte som alla har det i sig. Finns verkligen vissa personlighetstyper som är fast i traditionerna.
Googla är för oss gamlingar. AI på tiktok är det senaste.
Är inte det två helt skilda frågeställningar?
Jättebra att information kan spridas i marknätet. Man behöver inte riva alla kablar
Samtidigt tycker jag inte att svenska folket behöver betala 10 miljarder i public service skatt för att SVT ska skapa och hyra in innehåll som vissa uppskattar
Varför kan man inte ha pay-to-play, men samtidigt ha gratis info i kristider?
Sen är de ju inte direkt helt oberoende heller. Det märker man så fort det pratas politik.
Enligt undersökningen röstade 52 procent av alla journalister som jobbar på Sveriges Television på Miljöpartiet. Hos Sveriges Radio uppgav 54 procent av journalisterna att de tycker att Miljöpartiet är det bästa partiet. Inom public service-sfären sympatiserar över 80 procent av journalisterna med de rödgröna partierna.
SVT och SR, dags att erkänna era partisympatier | SVT Nyheter
Nu är jag kritisk till USA i mångt och mycket samt skulle aldrig vilja leva i landet eller under samma förutsättningar men med det sagt är din syn tämligen extrem. Det finns många som gör väldigt mycket för de behövande och gemene amerikan tenderar också att vara tämligen empatiska. I alla fall utifrån de jag känner och träffat genom åren både i Sverige och på olika platser i USA.
Sen håller jag med om att själva samhällsbyggnaden är tämligen rått och hårt.
Det har inget med ålder att göra, det finns gott om yngre som inte heller tar reda på sånt själv.
Varför ska kommunerna ansvara för (och alla skattebetalare betala) att uppdatera tekniken hos de äldre? Många som jobbar i hemtjänsten har inte kunskapen, teknisk utrustning ser väldigt olika ut hos de äldre, vad som krävs för att koppla upp är olika hos de äldre. Det är långt ifrån alla äldre som bor i eget boende som har hemtjänst, majoriteten klarar sig själva och kanske bara har ett trygghetslarm men alldeles för många har inte ens det.
Om det har undgått någon är det redan idag svårt att rekrytera personal till äldreomsorgen och brist på personal som gör att det ofta är underbemannat som det är. Svårt för personalen att hinna med de insatser som bestämts skall genomföras. Allt är minutstyrt i de flesta kommuner. Det var länge sen det fanns möjlighet att bara sitta ner en kvart och prata med de äldre och vara “sällskap”.
Fullständigt orealistisk idé!
Dessutom, när inte ens personalen på Elgiganten kan ge ett korrekt svar på om en hårddiskinspelare har “rätt” funktioner för att min mamma skulle kunna spela in program och svarade helt fel, vilket gjorde att jag köpte i onödan, hur ska då kommunen klara att utbilda hemtjänstpersonal…? ![]()
I teorin kanske… men verkligheten har visat så många gånger att det är alldeles för enkelt att skicka falsk information och sprida virus bland annat. Tycker du verkligen att historien har visat att internet alltid är tillförlitligt? Aldrig hört talas om övervelastnings attacker…?
Det går naturligtvis för den som vill att skicka falsk info via både radio och TV, men har vi flera alternativ till informationsinhämtning ökar chansen att några av oss får korrekt info.
Jag har hört något om att det är dumt att lägga alla ägg i samma korg…?