Exakt! Jag kan inte detaljerna kring hur tv4 kommer sändas i framtiden, men om man blir en streamingtjänst bland andra blir det nog väldigt svårt att konkurrera. Kanalen känns redan helt irrelevant för folk i min ålder förutom som kuriosa när jag hälsar på mina föräldrar (min mamma gillar morgonprogrammet så det brukar stå på).
Nej! Bertil fångar bara den mycket naturliga, förståeliga och egentligen självklara känslan av att varför ska något som “alltid” funnits tillgängligt till alla utan kostnad helt plötsligt bli begränsat och “avgiftsbelagt”?
Jämförelsen med Tesla och Netflix är väldigt långsökt! Varken Tesla (eller andra bilar!) har delats ut gratis! Inte heller Netflix! TV4 däremot har varit tillgängligt utan kostnad “sedan dag 1”.
Att det dessutom fortfarande är ett ganska stort antal, framförallt äldre, som bara har tillgång till marksänd TV gör att det är fullt förståeligt att Bertil och många andra är besvikna över att förlora en (av för många endast tre) TV-kanaler (bortsett från SVT24, barn/kunskapskanalen, finsk och norsk TV).
Internet är väl så många ägg det kan bli?
Kan sändas och mottagas av alla som har en telefon eller dator.
Du kan sända och ta emot all information.
Fungerar via massa olika nät (fiber, satellit, 5G).
Bara tillgången på enheter för att ta emot information via marknätet inform av enheter med TV- eller radiomottagare går ju knappt att få tag på eftersom de tillverkas i obefintlig volym.
Stackars Bertil. Slipper se reklam för betting och alkohol var femtonde minut.
Det nämns i tråden ovan att det är 200 000 som ser den markbundna fyran. Inte troligt att samtliga av dessa saknar tillräckligt internet för att faktiskt kunna byta.
Men även om det vore det är det en högrelevant fråga om det är värt flera miljarder per år för att tillhandahålla detta till en liten del av befolkningen.
Fyran må ha ett affektionsvärde, men det är knappast samhällskritiskt.
Mina barn som växer upp nu, kommer aldrig veta vad “4:an” är/var. De vet vad SVTplay är. Men inte “ettan” eller “tvåan”.
Självklart är det lätt att ha empati och förståelse för Bertil och andra i hans situation. Samtidigt är det lika självklart att ibland är det rimligt och rätt att göra sådana här saker. Kostnaden blir för stor och är saker bokstavligt inte essentiellt så är det rimligt att kunna ställa krav på personligt ansvar för saker.
Det går naturligtvis alltid att förbättra saker men Sverige har i decennier nu erbjudit bra hjälp med digital omställning för de som vill ha den. Jag har svårt att tro att det inte finns fullgoda lösningar för den stora majoriteten av de ändå ganska få som idag tittar på tv via marknätet.
För de få som inte är kapabla till att tillgodose sig informationen och lösa problemet alls så är det kanske tyvärr ett av de där exemplen på att livet är orättvist om föds med sämre funktion och kognitiv förmåga än den överväldigande majoriteten. Det är inte rimligt om alls möjligt att korrigera all den naturliga orättvisa som existerar genom socialkonstruktion.
Det här är ett av de lättare problemen man får lösa i livet och jag ärnsäker på att Bertil och de flesta andra kommer fixa det här även om det blir lite obekvämt. Generellt tycker jag nog vi daltar lite mycket med de äldre i sådana här frågor. Är det inte sjuka och har en demenssjukdom eller liknande så är de bara gamla inte intellektuellt handikappade. Vi daltar med äldre som om de vore barn, det blir nedlåtande alltför ofta.
Samtidigt har vi inte själva varit där och bör nog till så är fallet utöva viss extra försiktighet och ödmjukhet när vi uttrycker vad de bör klara. Rent krasst så vet vi ju inte själva förens vi är där.
Vi har ändå bra kunskap om äldres kognitiva funktion, den sjunker förvisso litegrann men inte extremt. Klarar man inte av lösa ett sådant här problem med den hjälp som ändå finns så är frågan om de överhuvudtaget ska anses myndiga och kapabla att fatta beslut för sig själva i större grad.
I länder där pension inte är som här kulturellt nästan obligatorisk är det ju inte jätteovanligt att människor arbetar hela livet, eller tills de blir sjuka i de mer akademiska yrkena.
Nä tror det ofta handlar om att vi behandlar äldre som om de vore hjälplösa, så de agerar som och tillslut kanske tom tror att de är hjälplösa.
Det tråkiga med tv via internet är att det inte finns någon bra och enkel teknisk lösning. Det ska till extra boxar och fjärrkontroller och det är inte helt lättnavigerat. Har hållit på med detta åt mina föräldrar. Hade ju varit skitbra om boxen var inbyggd i tv:n som boxermodulen var tidigare. Inte bättre av att routern måste startas om ibland. Dessutom måste dom betala ett kanalpaket för att se SVT och TV4 via internet.
Prövat en Apple-TV?
Min poäng är att det är inte fel att vara extra hjälpsam mot de äldre, en dag ska vi vara en av dem (om vi har tur).
Det är inte nödvändigtvis samma sak som att inkompetensförklara dem, även om man måste vara på sin vakt mot den.
Självklart och vi är betydligt mer hjälpsamma mot de äldre än övriga befolkningen och det är bra och rätt. Men vi behandlar de också för ofta som hjälplösa varelser och tar bort till stor del rimlig kravställning vilket är som för alla människor en STOR björntjänst.
Jo, det har funkat rätt bra när det gäller play men inte när dom ska kolla på direkt-tv och bara vill trycka på en kanal. Det är svårt för dom att förstå skillnaden mellan tv via antenn, play och tv via internet. Inte heller enklare när Tele2-tillsatsen blandar direkt tv och play. Den är inte super-användarvänlig. Inte bra att ha tv:ns fjärr, Apple-tv-fjärr och Tele2-fjärr. Vissa andra fjärrkontroller styr också tv:n och då är föräldrarna vilse.
Som jag ser det så kräver tillvaron alltid och ofrånkomligt ett arbete för att motverka entropin.
Alla föremål - hus, bilar, cyklar osv - bryts långsamt ned och förstörs. För att motverka detta så måste man ständigt arbeta med att vårda och underhålla sina föremål.
Tillvaron fungerar i stort på samma sätt. Tillvaron är hela tiden i förändring, och om man inte hela tiden arbetar med att uppdatera sig själv så blir tillvaron försämrad. Vi ser exempel på det här hela tiden. Om man inte lär sig betala fakturor eller boka tågbiljetter över internet så blir det svårare att betala fakturor eller boka tågbiljetter. Om man inte har en smartphone med parkeringsappar så blir det svårare att parkera. Och nu har vi kommit till TV4. Om man inte har tillgång till TV4 på annat sätt än över marknätet så blir det svårare att titta på TV4.
Är det här jobbigare för äldre än för yngre? Uppenbarligen ja. En del av det hela ligger nog i att åldrande leder till försämrad kognitiv förmåga vilket gör att det helt enkelt är svårare att lära sig saker. Hjärnan går långsammare och det börjar sega av redan i 20-årsåldern. Men en hel del verkar också ligga i attityden. Det är inte en gång jag har hört från äldre personer att de helt enkelt inte är intresserade av att lära sig saker. Och då tänker jag att man på något sätt faktiskt får skylla sig själv när tillvaron försämras. Alla som inte utvecklas med samhället får sin tillvaro försämrad, oavsett ålder. Är man äldre så kanske det tar längre tid, men då får man helt enkelt lägga den tiden.
Alla Bertil får en tuff vecka:
Man vänjer sig vid allt, vi måste hänga med förändringen så klart. Men det är de äldre tittarna som använder tablå-tv som drabbas av detta.
Nej, det är helt enkelt för svårt för många äldre. Föräldrarna är motiverade att lära sig men det är jättesvårt för dom att lära sig då dom helt enkelt inte kan hur tekniken bakom allt fungerar. Dom är på intet sätt dementa så det hänger inte på det. På något sätt har utvecklingen bara rusat ifrån dom utan att dom märkte det och det går inte att hämta hem nu. Dom fattade inte på 80-90-talet någon gång att dom skulle intressera sig för datorer eftersom dom inte jobbade med sånt och inte hade något behov. Och man klarade sig ändå. Hur skulle man kunna veta att man om 40 år skulle behöva förstå för att kolla på tv? Och att nu inhämta erforderliga kunskaper i 80 årsåldern är ju rätt omöjligt.
Långt ifrån alla äldre har tillgång till en dator och långt ifrån alla har tillgång till en “smart telefon”, vissa äldre har en “enkel telefon “. Oavsett antal med eller utan dator, så krävs det alltid tillgång till fungerande elnät för att sända/ta emot information! I krig och kris (naturkatastrof dyl) kan vi inte räkna med tillgång till el! Se vad som hände nyligen i Spanien! Med generator för radiosändaren kunde många ta emot info via batteri/vevradio!
Ingen tillgång till radio och TV mottagare? Tillverkas och säljs inte? Vad är det för struntprat! Varför skulle det då vara så mycket reklam för nya TV från Power, Elgiganten etc varje vecka…på TV….?! Det kanske inte säljs så många nya radioapparater idag, men alla bilar har en och många har det uppenbarligen hemma och på jobbet!
Sveriges Radio, den viktigaste källan för information i kritiska situationer, har i snitt 7,4 miljoner lyssnare i veckan. Av dem lyssnar 6,3 miljoner i radioapparater ur vilka antenner sticker.
Ja, håller med om att det är mycket attityden, tycker man märker det även på sig själv trots att man inte är speciellt gammalt än. Energin och motivationen att lära sig lära nya saker minskar, man prioriterar hårdare och hårdare. Därför kan jag ha full förståelse för att man till slut inte orkar alls. Men nu förändras ju tyvärr världen mycket snabbare än förr, och man kan inte förvänta sig att någon annan ska lösa det.
Jag tror att detta delvis är biologiskt. Hjärnan blir mindre plastisk med åldern och det är en feature och inte en bugg. Ju äldre man blir desto mer (evolutionärt) viktigt har det varit att behålla de kunskaper och erfarenheter man har snarare än att skaffa nya. Helt enkelt för att vi levt i miljöer som inte förändras så snabbt, på tidsskalan generationer snarare än decennier eller år.
Det här ett perfekt tillfälle att lära oss av andras misstag och påminna oss själva av vikten att aldrig falla i bekvämlighetsfällan. Har man inget i sitt liv som är kognitivt och fysiskt utamanande, jobbigt, krävande, ger stressppåslag, skapar frustration och där hela sitt väsen vissa dagar skriker jag vill inte idag men har förmågan att strunta i det och köra hårdare än tänkt de dagarna för att bevisa för sig själv att jag bestämmer och är i kontroll så blir man alldeles för tidigt fysiskt och psykiskt så svag att det blir svårt att leva med värdighet alltför lång tid innan vi dör.
Gör svåra saker varje dag, lär dig älska känslan av att vara fysisk och psykiskt obekväm!
Vi borde aldrig känna acceptans för hjälplöshet skapat av dåliga vanor och frånvaro av bra sådana.
Svårt att veta nu vilka saker som kommer vara viktiga om 40 år. Man kan ju inte lära sig allt uti fall att.