Två deltidsjobb. Vilka är fallgroparna?

Hej!

Har en fundering som forumets kloka medlemmar kanske kan hjälpa mig med?

Jag är idag anställd på ett konsultbolag. Arbetar heltid, är fast anställd och trivs bra. Jag har som konsult delvis jobbat som utbildare och gillar det skarpt. Därför går jag nu i tankar på att söka en tjänst som universitetslärare på deltid (universitetsadjunkt), förutsatt att mitt nuvarande jobb tillåter mig att gå ner i tid för det osv. (Planen är såklart att i grunden vara heltidsanställd men få ta tjänstledigt på deltid under några år eller så).
Har relativt stark tro på att det kommer accepteras då jag har en bra relation med chefen, som också tänker långsiktigt kring trivsel, utveckling etc.

Men jag inser att det finns en del att tänka på om jag skulle få jobbet på universitetet. Såklart måste jag hålla koll på skatten men just det känns som ett relativt litet bekymmer. Några andra saker vet jag dock inte hur de funkar vid två anställningar:

-Antal semesterdagar. Som jag förstår det tjänas samma antal semesterdagar in på ett år oavsett om man jobbar 100% eller till exempel 50%. Om vi för säger att jag kommer jobba 50/50 på de två arbetena. Vad händer då om antalet semesterdagar skiljer sig åt? Det blir ju svårt att ta semester från bara ett jobb eftersom de semesterdagarna dels kommer betala dålig och dels så ska jag ju egentligen arbeta på det andra jobbet de dagarna om jag inte har semester från båda samtidigt. Hur blir det då om det ena jobbet ger 25 dagar/år och det andra ger 31 dagar/år? Sju av dagarna måste jag kanske ta semester från ett jobb och typ föräldraledighet från det andra jobbet? (Är småbarnsförälder). Men det kanske beror på hur man lägger sitt schema också? Som konsult är jag relativt fri att göra det själv men lär bli mer styrd av terminerna på universitetet.

• VAB och föräldrapenning. Ungefär samma typ av fundering som semester. Är ett fastlagt schema en förutsättning för att kunna veta vilken tjänst, eller i hur stor andel från vilken tjänst, jag är frånvarande vid Vab/föräldraledighet?

• Tjänstepension. Jag börjar närma mig en månadslön där tjänstepensionen inte längre är 4,5% utan också kommer växa med ytterligare 30% på delen av lönen som överstiger gränsen för det (För privata tjänstemän är det ca. 48000kr/månad i dagsläget). Men med två deltider kommer detta inte uppnås på något av arbetena. Riskerar jag isåfall att missa lite tjänstepension genom att ha två olika jobb?

Någon som har erfarenhet eller kunskap om detta? Vore mycket tacksam för input!
Finns det fler eventuella fallgropar att beakta så får ni gärna tipsa om dem också.

Den här delen av tjänstepensionen som är 30% över en viss gräns är ju någonting som arbetsgivaren betalar, inte pengar som kommer någon annanstans ifrån helt magiskt. Och långt ifrån alla anställda har sen här typen av upplägg öht.

Självklart kommer ingen av dina arbetsgivare betala detta för dig om du inte är över gränsen hos någon.

En liten sidonotis från egen erfarenhet av två deltidsjobb samtidigt.

Räkna lite på hur mycket extra pendlingstid det blir, kanske påverkar det inte alls om jobben ligger nära varandra. Jag jobbade 90% på pappret, men hade 12 timmarsdagar på grund av resorna till, ifrån och mellan arbetsplatserna och det blev till slut ohållbart.

Men det kanske är ett ickeproblem om du har bil och hyfsat nära mellan jobb, jobb och hem. Men ville nämna det, då det var något jag inte tänkte på när jag tog jobb två.

3 gillningar

Har inga direkta tips om det du efterfrågar men vill informera om att ha koll på skatten om du har flera olika anställningar. Kan bli lite knas med restskatt och sånt. Nog ingen fara att betala med din lönenivå men ändå :slight_smile:

2 gillningar