Nu har jag skapat en riktig clickbaititel, jag vet! Jag har bara varit på börsen i 2 månader så har inte jättebra koll på läget.
Låt oss säga att jag har en fond som har gått 300% sen jag stoppade in en klumpsumma. Sedan kommer ett börsras på 50%. Kommer då fonden att sjunka till 250% eller till 150%? (Om vi nu säger att fonden rasar precis som börsen)
Låt oss säga att Apple tokfaller av någon anledning så indexet egentligen ändras om, Apple är inte störst längre. Hur snabba är DNB global indexs eller globala fonder överlag på att justera om?
Fan kom på en tredje fråga nu.
Det är väl inflation och lågkonjuktur även i Usa nu? Om det inte hade varit för techbolagen, hur hade de globala fonderna presterat egentligen?
Om börsen gått +300% så har en 1 krona blivit 4 kronor. Om börsen går ner 50% går 4 kronor ner till 2kr. Sålunda, din initala 1 krona har gått upp 100% totalt.
En (marknadsviktad) indexfond behöver inte balanseras om, det är hela idén att innehaven speglar marknaden automatiskt. Minskar ett företag sin andel av marknaden, kommer det direkt betyda att andelen av fonden minskar.
Nu uttrycker du det lite luddigt, men om du menar att fonden gått upp 300% så har t ex 100k blivit 400k och vid ett ras på 50% har du då 200k kvar och därmed 100% uppgång från starten (eller 200% av ingångsvärdet).
Vi köper dessa fonder med svenska pengar och svenska kronan har minskat i värde, så vi är dopade. Skulle amerikanska börsen gå lite sämre framöver, svenska börsen lite bättre och svenska kronans värde öka, då har vi en annan situation.
Men vill du se hur amerikanska börsen gått utan teknikbolagen kan du ju räkna på det också, men jag ser inte riktigt poängen. De är ju en del av marknaden och som ovan, bliden vi “ser” passerar genom många olika prismor på vägen hit.