Två enkla frågor om tjänstepension

Tja, okej tack så mycket.

Tjena, nä jag jobbar på en kooperativ skola, märkligt att vi har en egen unik tjänstepension. Okej.

Okej tack så mycket.
Men angående återbetalningsskydd; jag är bara 23 år gammal, det lär antagligen dröja minst 10 år innan en familjehändelse inträffar.

Som 23-åring, hur pass låga tror du dessa arvsvinster hade vart för mig om jag väljer att avstå från återbetalningsskydd? Känns som att alla säger olika online.

Okej, jag förstår, tack så mycket för all hjälp. :slightly_smiling_face:

Hej ! Enklaste sättet att få en uppfattning om arvsvinstens storlek är att logga in på Pensionsmyndigheten och kolla kontoutdraget för premiepensionen. Där finns en insättning varje år på arvsvinsten. I premiepensionen går det inte att välja återbetalningsskydd så alla får arvsvinst insatt på premiepensionskontot. Om du känner att du har tillräcklig koll och kommer ihåg att välja till återbetalningsskyddet den dagen du blir sambo (eller blir pappa) så är mitt råd att avstå återbetalningsskyddet idag. Om du tror att du riskerar att glömma det när du blir sambo eller pappa så kan det vara smart att välja till det idag. Lycka till med dina val ! Kul att du är intresserad och anstränger dig för att göra informerade val!

Hej Tomas,
okej jag förstår jag är inne och kollar där just nu.

Okej, jag får fundera på det.
Tack :slightly_smiling_face:. Ja jag känner att jag vill göra rätt. Tack ännu en gång för all hjälp.