Funderar på att sätta ett bolag i träda (är redan ett holdingbolag), men har funderingar som någon klok här på forumet kanske kan hjälpa mig med…
Fråga 1: Kan ett holdingbolag anses vilande även fast det innehåller onoterade värdepapper? (men 0 transaktioner kommer utföras under trädan). Läste något om att skatteverket kunde ha synpunkter på huruvida det verkligen var ett bolag i träda, ifall det innehöll onoterade värdepapper…?
Fråga 2: Efter trädan, måste då alla värdepapper likvideras innan de överlåts till mig, eller kan de överlåtas “osålda” (vill inte likvidera allt om jag inte måste)?
Du ska räkna med att skatteverket aktiv har synpunkter på din skatt, de kommer alltid att vilja att du ska betala mer.
Är du inte aktiv i de onoterade bolagen, inte har varit aktiv och de inte håller på med liknande verksamhet eller du har en familjemedlem som håller på med liknande verksamhet eller har varit aktiv i liknande verksamhet så ska det inte vara några problem.
Problemet är att det inte finns någon tydlig definition av likvärdig verksamhet (eller hur det nu uttrycks) och att det gäller under sex år.
Fråga 2, låter lurigt att överlåta värdepapper till dig utan att sälja dem. De ägs ju av bolaget och det skulle vara en transaktion med närstående om du lämnar över dem. Vad är då marknadspriset?
Thomas: fast nu pratar jag om ett ägande av onoterade värdepapper - jag läste nämligen något om att ägande av onoterade värdepapper kunde få skatteverket att anse att bolaget inte låg i träda typ (inte de onoterade aktierna som utgör själva bolaget som ligger i träda)…
Fråga 2: Ett bättre exempel: om jag t.ex äger 100g fysiskt guld i bolaget, som är värt 250’000 SEK efter trädaperioden löpt ut och som jag köpte för 10’000 SEK en massa år tidigare så är ju marknadsvärdet 250’000 - 10’000 (anskaffningsvärdet) = 240’000 i vinst * 0,25 = 60’000 i kapitalskatt?
Fråga 2 är alltså: behöver jag sälja det fysiska guldet när bolaget ska likvideras, eller kan jag bara betala in 60’000 till skatteverket?
Min tolkning ang onoterade aktier i ett träda bolag är att om du själv inte kan vara med och påverka eventuellt värdeökning på dessa aktier så kan ditt holdingbolag fortfarande anses vilande även om dessa onoterade aktier har en värdeökning.
Exempel 1:
Du arbetar som anställd på ett företag har fått möjligheten att köpa in dig i företaget som en form av bonus, du startar ett holdingbolag vid sidan om där du äger onoterade aktier i företaget du arbetar på. Du har ingen nyckelroll i företaget och kan inte påverka värdeutvecklingen likt du inte kan påverka värdeutvecklingen i valfri global Indexfond.
I detta fall tolkar jag det som att träda fungerar.
Exempel 2:
Du är VD eller ingår i ledningsgruppen på samma företag och har stor möjlighet att i din roll påverka företagets värdering, din ägarstruktur ser exakt likadan ut som i exemplet ovan.
I detta exempel skulle jag vara lite oroligare för att Skatteverket gör en annan bedömning.
Det är mycket möjligt att jag har fått det helt om bakfoten, men det känns rimligt att det borde fungera ungefär så.
Onoterade värdepapper där du inte har varit inblandat annat än som passiv investerare borde räknas på samma sätt som noterade innehav. Kanske att bevisbördan hamnar på dig. Det är något jag har förutsatt.
Guldet säljer du i bolaget som är det som gör vinst och beskattas med 20,6% som beskattas du med 25% när du plockar ut pengarna… Ligger det på balansräkningen så är det svårt att trolla bort. Hade du bokfört det som en en förbrukningsinventare hade alla spår i bokföringen varit borta efter sex (?) år när du kan slänga bokföringen.
Men du kanske gör en dålig affär på försäljningen till en vän och bara får 20 000 kr?