Alternativt C. Välj den bostaden ni helst vill bo i som ni kan se er leva i långsiktigt och som uppfyller era behov?
Det är såklart det absolut bästa. Och som jag väl varit klar med; det får gärna vara B-varianten då.
Om ena haft låg avgift men lånat och andra hög avgift för att spara så borde de ha relativt lika avgift idag. Den enda förklaringen jag kan se till att den ena har låg avgift är isf att den föreningen ännu inte tagit lånet.
Men i grunden håller jag med, man måste se till alla parametrar och väga dem mot varandra. Det är omöjligt att isolera vissa parametrar.
Nyckelordet var haft. I dagsläget var ju avgifterna omvända, hög avgift för den med lån, låg avgift för den utan.
Jag skulle snarare tittat på vilken av lägenheterna jag hellre skulle bo i… och vilket område de ligger i. Det andra känns sekundärt. Sen skulle jag hellre köpa med renoveringsbehov så att jag kan sätta min egna prägel och få boendet exakt som jag vill ha det.
Så är det absolut. Dock efter att ha tittat på mycket boende senaste halvåret så är min bild av BRF marknaden att det som är ”billigt” är ofta billigt av en anledning, eller flera.
Lite som aktier. Bra välskötta bolag med rimlig skuldsättning får ofta högre värdering än mindre bra bolag i samma sektor.
@angaudlinn här är lite tips hur vi brukar göra.
Jag brukar, före visning, kolla om det finns något publikt betyg på föreningen. AllaBrf brukar ha för större föreningar. Deras 5 gradiga skala är C, B, A, A+, A++. Lite lurigt tycker jag för A är i mitten dvs OK, inte nödvändigtvis bra. Själva tittar vi inte ens på B/C föreningar längre.
På väg från visning om det verkar hyfsat intressant så gör vi lite due diligence på vägen hem. Försöker hänga i trappen, hälsa och prata med någon granne, för att försöka få lite mer info om föreningen, om de trivs samt ta reda på vem direkta grannarna är. Lätt att hitta online också såklart. Bor det yngre personer som riskerar vara i party mode ofta. Bor det äldre som kanske har svårt att sköta boendet. Bara så man har lite koll.
Efter visningen mer av en djupdykning i ekonomin. Man kan såklart köpa analyser tex AllaBRF men jag gör hellre min egen. Nedan länk till tidigare inlägg med de parametrar jag tittat på.
Jag går gärna tillbaka 3-5 år om det är skarpt läge. Läsa om vad som hänt, har de gjort renoveringarna som de pratade om föregående år i nästa årsrapport. Vad skriver de om i rapporten. Hur har belåningen och räntan förändrats (tex har de gamla billiga lånen redan gått ut eller ligger där en risk för avgiftshöjning pga högre ränta, typisk situation i nuläget). Hur har avgiften förändrats. Kolla framtida renoveringsbehov i årsrapporterna - hänger de ihop år till år, och om något är oklart prata med ordföranden (alltid bra att göra ändå för att få en känsla för föreningen). Samt såklart räkna ut lite KPIer enligt nedan.
Ingen BRF är perfekt men man kan undvika en del uppenbara risker, eller köpa ändå och vara medveten om läget.
Låter inte som en bra förening om slutar spara efter en investering/underhåll är gjort. Är strategin att spara så är det vettigaste att hålla en hyfsat jämn spartakt, inte minst med tanke på att sprida den ekonomiska belastningen mellan dåtida, nutida och framtida medlemmar någorlunda rättvist. Så säg att man kan sänka med en tusenlapp efter tex ett stambyte är avklarat. Men inte gå från hög avgift till låg, det låter inte som ett rimligt beslut.
Nu hade de ju “översparat” till den grad att det låg 1Mkr fonderat för framtida renoveringar i lägenheten. Och att det kunde vara en dålig förening med låga avgifter var ju precis min poäng
Detta hör kanske hemma i språktråden, men blev det helt rätt här ?
(Ber om ursäkt för denna “off topic”)
Hahaha, så kan man ju läsa det. Kanske bäst jag ändrar.
D. Hus i skånsk glesbygd, köpt kontant
Alt P: Eftersom ni inte tänker göra detta just nu så hinner du lätt flippa några hus eller annat bråte medans ni bestämmer er. Då kan ni lätt dra in några extra miljoner till kassan.
Läst på rikatillsammans av något med ett rosa P som bild att det är fullt möjligt, rent utav enkelt!!!