Två miljoner och FIRE - hur placerar ni?

60/40 Portfölj Vanguard S&P 500 ETF (VOO) & Vanguard Total Bond Market Index Fund ETF (BND)

Avg. avkastning 7%
Tar ut 4% varje år.

Vad kör ni själva?

4 gillningar

Jag försöker inte vara negativ, men…

Jag får inte ihop vad rubriken betyder, kopplad till innehållet. Är FIRE ett mål? Är du redan i FIRE? Tänker du att två miljoner ska räcka? Med “avg.” menar du möjligen den engelska termen för “genomsnittlig”? Betyder rubriken att du vill ha svar från två miljoner personer som lever FIRE? (Det blir nog svårt.)

Lite mer substans kring vad du vill tråden ska handla om vore hjälpsamt. :smiley:

Tillägg: Rubriken är nu redigerad för att reflektera innehållet.

13 gillningar

Ja, med den portföljen är det nog rätt goda chanser att du med €2M investerat kan ta ut €80k/år (inflationsjusterat) i flera årtionden utan att göra slut på kapitalet.

Själv håller jag mig till enbart aktier (globalt marknadsviktat).

Kollade inte på senaste avsnittet med Jimmy, men som jag fattat det har han typ 2 miljoner (inklusive alla tillgångar bostad, P2P etc.)

Tyckte alltid det låtit väldigt lite. Waaaay under my risk tolerance…

2 gillningar

Vågat. Jag tycker att 7,5 milj är nog så snävt med bara 25.000 kr per månad.

Menar du att du lever på 6k sek i månaden? Imponerande!

1 gillning

Oj blev lite fel där, jag menar att jag kör på 4% regeln.
Och ska tillägga att jag bor i Vietnam och har en liten sidoinkomst ~3000-4000 i månaden

Jag undrade lite hur ni själva har placerat pengarna

2 gillningar

Försökte svara lite bättre här nere
och ja, med avg. menar jag genomsnittligt :joy:
jag som gjorde det väldigt rörigt där i onödan.

2 gillningar

Aha, vietnamesisk barista-FIRE alltså. Då framstår ju inte två miljoner i FIRE-kapital som särskilt märkligt.

Jag kör globalindexfonder, Sverigeindex, Europaindex och lite Spiltan investmentbolag. Home bias på ca 35% Utöver fonderna ca 5-6% i rullande fasträntekonton och ingen baristatillvaro.

3 gillningar

Är en 60/40 i överdrift? Eller hur borde jag tänka här… Länge funderat på att flytta över iaf 80/20 globala fonder / lång räntefond alt. t.ex. Invesco US Treasury Bond 0-1 Year UCITS ETF Dist.

Eller borde jag hålla 60/40 för att klara av eventuella större nergångar i marknaden?

Och vet inte om det spelar någon roll gällande mina frågor, men det landar nog på runt 3 miljoner tidigt nästa år.

Och jag är säker på att ni har pratat om detta tidigare och jag ställer samma frågor som många andra, men jag har lite svårt att koncentrera mig på större mängd text. Men jag kanske skulle ha försökt söka lite mer själv. Men iaf, tacksam för svar.

Men du kör alltså 94-95% is index/investmentbolag och inget i obligationer eller räntefonder etc.? Väldigt intressant!
Inspirerande.

Hur tacklar du eventuella nergångar? Som år 2008 t.ex.

2 gillningar

Så kan det självklara vara, beror ju lite på hur man bor och vilket typ av liv man lever också. Jag bor dock utomlands och lever personligt ett väldigt gott liv för ~800 USD i månaden. Målet är väl att kunna ta ut så att jag iaf har 1000 USD i månaden så det finns lite mer utrymme.

Ca 8000 SEK blir det

Glömde skriva att jag har en liten inkomst på sidan av det jag plockar ut. :slight_smile:

1 gillning

Och vad menas med baristatillvaro? :joy:

1 gillning

Det kan det vara, men det är inget råd. :smiley: Jag har råpluggat Scott Cederburg (m fl) studie och valt att göra så här, men…

…jag har också väldigt låga fasta kostnader eftersom jag lever skuldfritt och har “gratis” el och uppvärmning. Yngste sonen är vuxen och det är en tidsfråga innan han flyttar ut etc. Sitter man med barn, hög belåning, höga fasta kostnader och liknande, då bör man tänka annorlunda.

Dyker det så tar jag från fasträntekontona och med lite svångrem kan jag få dessa att räcka åtminstone 2½ år, gissar jag. Då bör börsen ha återhämtat tillräckligt för att kunna avkasta nog igen.

1 gillning

Barista-FIRE, som du lever, dvs att man låter deltidsjobb eller andra inkomster stå för en del av utgifterna, typiskt de fasta.

1 gillning

Kan inte en deposit i en Vietnamesisk bank vara ett alternativ? Du kan nog få upp mot 6% där tror jag…förvisso med högra inflationsrisk, men kanske ändå ett alternativ om du har dina kostnader i Dong :slight_smile:

1 gillning

Med en allvädersportfölj får du väldigt sannolikt

• högre absolut avkastning
  • högre riskjusterad avkastning
  • lägre nergångar (drawdowns)

än en 60/40-portfölj.

4 gillningar

Är det inte väldigt krångligt att investera i en allväderdportfölj?

Jag kommer ta FIRE med runt 2M
Enkelt räknat skall jag ha:
-3 Månadsutgifter på sparkontot
-12 Månadsutgifter på Fasträntekonto
-12 Månadsutgifter i Räntefonder på ISK

• Resten på Global och Svensk indexfond

Så jag har lite över 2år att hämta tillbaka om Indexfonderna går ner. … kommer nog justera lite beroende på börsåren.

1 gillning