Två miljoner och FIRE - hur placerar ni?

Om du “lever personligt ett väldigt gott liv för ~800 USD i månaden”, alltså runt 8000 kr, har sidoinkomst på 4000 kr och kapital på 2 mkr (snart 3 mkr) behöver du investera på börsen egentligen?

Som någon skrivit tidigare, du kan ha pengar på banken och leva på sidoinkomst + ränta utan att tappa kapital, tycker jag.

Dessutom bara kapital på 3 mkr med sidoinkomst skulle räcka för 60 år bekymmersfri liv utan risk.

Förlåt att du för inget råd från mig, men jag kan inget om börsen.

Ha det gott!

Det går att hålla det enkelt med endast 4 st värdepapper (istället för 2st som i en 60/40-portfölj). Läs om grundportföljen i Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen.

Det är först om du vill höja risken och avkastningen i form av värdepappersbelåning som det blir krångligt.

4 gillningar

⦁ 70 % aktier (50 % globala (DNB Global Indeks S), 20 % tillväxtmarknader (Avanza Emerging Markets)
⦁ 15 % fasträntekonto
⦁ 10 % realränteobligationer (Danske Invest Globala Realräntor)
⦁ 5 % guld (Amundi Physical Gold)

Och det skall i teorin ge ~8,8 % avkastning, ~14–15 % volatilitet, och Sharpe-kvot ~1,45

1 gillning

Något bättre tips eller alternativ till 20% tillväxtmarknader?

Ja sätt hellre in de pengarna i DNB Global Indeks S istället. Så 70% på DNB Global Indeks S låter som ett bättre alternativ.

1 gillning

Hmm ser att jag kanske varit ute i solen lite för länge och druckit för lite vatten…

Nu efter lite snack med en AI och försökt tänka om så landar det i

Värde: 2000000 SEK

Portfölj:

85% DNB Global Indeks

10% AMF Räntefond Lång

5% Spiltan Räntefond Sverige

3.5% uttag per år

3% uttag dom år marknaden går ner

2.5-3% inflation per år

Flytta över pengar 1 gång om året så att 85/15/5 portföljen håller sig lika.

Genomsnittligt uttag:

3.33% per år

Viktad real avkastning:

4.5 % per år

the average annual real return over 30 years is approximately 0.6–0.8%

nominal return (7.5%) and risk (13.55% volatility)

(>90% for 30+ years, per Monte Carlo approximations)

After 30 years, with a 2,000,000 SEK portfolio (85% DNB Global Indeks, 10% AMF Räntefond Lång, 5% Spiltan Räntefond Sverige), 3.5% inflation-adjusted withdrawals (reduced to 3% in downturn years), and 2.75% inflation, you would have

approximately:

5,520,000 SEK in nominal terms (year 2055 SEK).

2,460,000 SEK in real terms (2025 SEK).

Så fram till pension så är tanken att köra den här planen

Jag vet att detta inte är optimalt och det finns betydligt säkrare och bättre sätt att bygga en portfölj… men om man kan ha lite disciplin och samtidigt lägga sig under 4% och köra på 3%-3.5% så kommer detta vara hållbart.

Det är väl däromkring man brukar placera PWR (Perpetual Withdrawal Rate), så det känns spontant väldigt hållbart.

2 gillningar

Toppen, tack för kommentaren!
Tror väldigt mycket på den här idéen.
Men alltid öppen för förslag eller ändringar. Men vill inte göra det för krångligt. :slight_smile:

Ha en fortsatt fin Söndag!

Lite OT men
Vad har du för levnadskostnader i Vietnam

Det är helt okej!

Jag ligger oftast runt 700-1000 USD
Men väldigt sällan jag ligger runt 1000 så jag skulle säga ~800 USD

Jag har dock en del pengar i krypto valutor som jag inte räknat in, och har gått några kurser så att jag kan lära ut Engelska som ger ~10-15 USD per timme. Så om jag är i behov så kan jag alltid göra några timmar i veckan och lära ut Engelska (online) Så kan få det att gå ihop under 10 timmar veckan om jag behöver jobba.

Men jag hyr bara lägenheter och har inte några andra utgifter. Inga lån eller liknande.

1 gillning

härligt så 1000 usd i månaden är inte en myt :+1: :grinning:

Jag tänker mig fire i sydostasien om 4 år i Thailand, Bali eller Vietnam

1 gillning

Jag har bara mellanlandat i Vetnam och spenderat en dag där, men har på senare år intresserat mig lite mer. Känns som ett rätt mysigt ställe. Språket är intressant (det är såklart den viktigaste faktorn!) och med en fonetik som ligger ganska nära kantonesiskan samt en stor mängd kinesiska låneord känns det rätt överkomligt för mig som har sådan bakgrund. Tyvärr har det ju ett katastrofalt dåligt skriftsystem och stora dialektala skillnader som komplicerar.

Men billigt liv, trevligt klimat och god mat räcker ju också långt, och det känns som att det är ett land med ett hyfsat rikt kulturellt liv. Gäller bara att komma in i det.

1 gillning

Jag tror också på siffrorna, men jag blir nervös när du sätter din tilltro till maskininlärning. :see_no_evil:

Klokt! (att inte räkna in det alltså)

1 gillning

Jag tycker också Scott cederburg nya forskning verkar trovärdig. Den visar bla att räntefonder är skit. Likaså sharpekvot.
Monte Carlo metoden funkar inte heller.

Det som funkar är aktiefonder.

2 gillningar

Hehe det är därför jag rådfrågar här inne också och tar till mig feedbacken ^^
Frågar på flera forum och flera olika AI och försöker komma fram till något som känns bekvämt och något som är hållbart och fungerar i längden.
Kanske är bättre att köra med fast räntekonto istället för räntefonder t.ex. men jag tror jag är på rätt spår iaf + jag gillar ditt upplägg som du själv kör!

1 gillning

“Huka dig och fortsätt månadspara.” :sweat_smile:

Anarkulova-studien (det är hon som står först, Cederburg står som nummer två) använder väl en metod där tidssnuttar från olika länder och perioder sys ihop i slumpmässig ordning? Det är väl en Monte Carlo-metod? Lite jobbigt om studien visar att dess egna metod inte fungerar.

3 gillningar

Ja, jag tror uttrycket för att hitta mer info om att skarva så är “bootstrap” i combo med MonteCarlo.

Aha där ser man. Där lärde jag mig två saker.

Jag måste säga att det är positivt att fler känner till studien här på det här forumet.