Jag köpte en helt ny bil förra året och har nördat in mig på detta med tvätt och puts. I nörderiet har jag försökt hitta en väg att få bilen att se riktigt fin ut för rimliga pengar och insats. Automattvätt går bort helt då de repar bilen, är dyra och ibland inte har tillräcklig borttagning av salt (vattnet renas och recirkuleras). Det gör att man sprutar saltvatten med högtryck - nicht gut.
Jag har köpt ett startkit för ungefär en tusing bestående av mikrofiberdukar + mikrofibersvamp, en skumlans med schampo, avfettning och alkalisk avfettning. För att avsluta tvätten använder jag en keramisk snabbförsegling vilken gör att vattnet och skiten bara pärlar av bilen. En sådan här tvätt gör jag kanske en gång i kvartalet. Det kostar ungefär 200 kronor på OKQ8 gör det själv.
Mellan dessa tvättar åker jag in på en sådan där gör det själv tvätt bås typ Glimra. Där blåser jag av bilen med högtryck och sedan avhärdat vatten. Keramiska förseglingen gör att skiten bara försvinner och det kostar ungefär 50-60kr. Detta gör jag beroende på skitighetsnivå. En gång i veckan kanske när det är som saltigast på vintern och nu kanske en gång i månaden.
Skumlansen är fantastisk och gör att skiten bara rinner av bilen samt är kompatibel med OKQ8 gör det själv hallar. Ta en koll på Autodude - de har massvis av instruktionsvideor. Lycka till ![]()