Jag skulle vilja lyfta frågan lite. Varför tvättar man bilen?
Ur ett rent ekonomiskt perspektiv landar jag i de två målen att bilen ska hålla så länge som möjligt och att minimera värdeminskningen. Det finns också det fåfänga perspektivet att bilen ser finare ut men för min del är inte detta viktigt.
För att få bilen att hålla så länge som möjligt så gäller det att få bort det som skadar bilen rent tekniskt. Vad jag förstår är det i första hand fågelskit som skadar lackskyddet och snabbare leder till rost. Samt salt, speciellt på vintern. För att förhindra detta så har jag kommit fram till att jag torkar bort fågelskit så snabbt som möjligt med en våtservett, och att jag underspolar bilen på vintern. Det mesta därutöver är frivilligt.
För att minimera värdeminskningen verkar många tycka att man ska undvika mikrorepor i lacken. Där tänker jag att det beror väldigt mycket på vilken sorts bil det är och hur gammal den är. Normal mängd mikrorepor för bilens ålder tror inte jag sänker bilens värde speciellt mycket, om alls. Så jag automattvättar bilen. Jag har inte hittat något stöd för att en välskött automat skulle orsaka mer repor än vad min egen handtvätt skulle göra.
Under halksäsongen har jag hört att man bör välja ett program med underspolning mot saltet. Å andra sidan verkar många automater återanvända vattnet i just underspolningen. Så frågan är om man ska behöva åka till Gör Det Själv-hall på vintern bara för att spola underredet? Det har jag aldrig gjort men vet inte om jag borde börja?
Vax i automat är helt meningslöst, det sitter inte kvar många timmar.
Ja, om den sköljer bort fågelskit
Men även efter regn brukar det sitta kvar mycket synlig skit så för fåfängans skull gör det inte så stor skillnad. Regn underspolar inte heller.