Följ det som rekommenderas av biltillverkaren i bruksanvisningen/manual
Kan tipsa om rean hos Articlean. Grymma produkter till väldigt bra priser. Och nej, jag är inte på något sätt kopplad till företaget.
Det brukar stå på tvätthallens hemsida. Circle K tillåter inte att man använder eget rengöringsmedel. Därför tvättar jag på OKQ8, där man får ha med eget kem.
Vi har inga kedjor här utan bara egenföretagare utan hemsidor. ![]()
Bra grejer! Har själv mest nytta av alkalisk avfettning men kör även kallavfettning och flygrostlösare. Deras däckrengöring Onyx är ganska häftig också.
Mitt senaste aha-ögonblick var dock när jag med mirakelsvamp och APC fick nykänsla på den innan blanka ratten. ![]()
Vad är era tankar om underspolning av bilen? Det känns spontant (av en sån som mig som inte är speciellt kunnig inom bilar och bilvård) som en bra grej. Finns det några nackdelar?
En tvätt på våren i en automat och om frun kommer ihåg att tjata så blir det en tvätt på hösten också.
Där emellan regnar det ![]()
Det viktiga är väl egentligen inte att lacken är fin.
Ingen expert eller så men farsan lärde mig att alltid vara noggran i hjulhusen för att minska risken för rost i skärmarna. På vintern geggar det gärna ihop sig med slask och saltkakor vilket påskyndar rosten avssevärt.
Kanske underspolning kan rädda balkarna något men det beror nog mycket på ens körmönster.
Tycker du det är värt att köpa skumlans ? Är sugen på det men har ingen högtryck så måste köpa det med! Går medlet åt fort?
Det går åt mycket mer schampo med skumlans än med vanlig tvätt.
Om det är värt att köpa eller inte beror på hur kul du tycker det är att tvätta bilen.
Jag uppskattar lansen och tycker det är värt det.
Men hade jag haft en gammal bil hade jag inte brytt mig.
Svarar mig själv och säger: Fortfarande aldrig och 18 år nu… ![]()
Lite underspolning och tvätt på våren för att bli av med alla salter tillhör väl lägsta nivån, trodde jag…
Skånevintern brukar vara 90% vatten och max 10% snö, så det mesta försvinner nog den naturliga vägen. Min är vettig undertill säger besiktningen varje år…
Kör man bilen varje dag så ska den tvättas varje vecka. Fördelen är att man inte behöver tvätta lika noggrant om man gör det regelbundet. Sen en gång i månaden så kan man köra lite mer noggrann tvätt med diverse olika medel.
Fy det hade jag aldrig orkat. Vår bil har hållt sig betydligt renare sedan vi slutade köra in den i garaget. ![]()
Jag använder högtryck för att spola av billar å andra fordon hemma…
Blir inte så ofta för kör inte varje dag/vecka…
Tar Max 10 min lägga på lite foam Lance och tvätta av. De flesta är bara lata
Eller så har man roligare saker för sig. När jag var 18 och bilen betydde allt så tvättade jag nog 2 gånger i veckan. Men jag har växt upp. Får inte ens tvätta hemma här. Sen är det svårt att få tiden att räcka till med en 2 och 0 åring hemma.
Får och får det är inte olagligt